Türkiye’de, gelişmiş ülkelerle karşılaştırıldığında vergi yükünün gayrisafi hasılaya olan oranının yüksek olmadığı görülür. Örneğin OECD verilerine göre 2010 yılında bu oran İngiltere’de % 28,2, Fransa’da % 26,3 ve İtalya’da % 29,6’dır. OECD üyesi ülkeler açısından az sayıda ülkede bu oran Türkiye’den daha çok düşüktür. Türkiye’de vergi yükü yüksek olmamakla birlikte, kişi başına düşen gelirin düşük olması, vergi yükünün adaletsiz dağılımı ve vergi gelirlerinin daha çok dolaylı vergilerden elde ediliyor olması, vergi ödeyenler ya da vergi sistemine dahil olanlar açısından vergi yükünün fazla olması sonucunu ortaya çıkarmaktadır. Vergi yükü dağılımının adaletsiz olmasının göstergelerinden birisi de vergi mükellefi sayılarına ilişkin göstergelerdir.
OECD, geçtiğimiz günlerde iki yılda bir yayınladığı “Vergi İdareleri 2013 yılı Raporu” nu yayımladı. Rapor; vergi idarelerinin örgütlenme yapısı, büyük mükellef vergi dairelerine ilişkin bilgiler, idarelerin internetten beyanname alma uygulamaları ve vergi mükellef sayıları gibi bilgiler üzerine karşılaştırmalı veriler içeriyor.
Bu bilgiler içerisinde dikkat çekici bir veri seti, OECD üyesi ülkelerde mükellef sayılarına ilişkin bilgilerden oluşuyor. OECD üyesi ülkeler ile bazı üye olmayan seçilmiş ülkelerde nüfus, işgücü, gelir, kurumlar ve KDV mükellef sayıları ile mükellef sayısının nüfusa oranına ilişkin bilgiler, Tablo 1’de yer alıyor.
Tablo 1 :Vergi Mükellef Sayısının Nüfusa Oranı
Milyon |
|||||||
Ülke |
Nüfus |
İşgücü |
Gelir Vergisi Mükellef Sayısı |
Kurumlar Vergisi Mükellef Sayısı |
KDV Mükellef Sayısı |
İşgücünün GV Mükellef Sayısına Oranı (%) |
Mükellef Sayısının Nüfusa Oranı (%) |
OECD Üyeleri |
|
|
|
|
|
|
|
Avustralya |
22,34 |
12,11 |
19,05 |
1,67 |
2,67 |
157,3 |
85,3 |
Avusturya |
8,39 |
4,32 |
6,67 |
0,14 |
0,8 |
154,2 |
79,5 |
Belçika |
10,44 |
4,99 |
6,9 |
0,47 |
0,78 |
138,2 |
66,1 |
Kanada |
34,11 |
18,7 |
30 |
2,86 |
3,25 |
160,4 |
88,0 |
Şili |
17,2 |
8,1 |
8,37 |
0,8 |
0,78 |
103,3 |
48,5 |
Çek Cum |
10,52 |
5,24 |
2,82 |
0,48 |
0,53 |
53,8 |
26,8 |
Danimarka |
5,54 |
3 |
4,7 |
0,24 |
0,45 |
156,6 |
84,8 |
Estonya |
1,34 |
0,7 |
0,63 |
0,18 |
0,69 |
90,6 |
47,0 |
Finlandiya |
5,36 |
2,67 |
5,3 |
0,38 |
0,31 |
198,3 |
98,8 |
Fransa |
65,63 |
28,4 |
37 |
1,7 |
4,8 |
130,3 |
56,4 |
Almanya |
81,31 |
43,6 |
26,49 |
1,16 |
5,69 |
60,8 |
32,6 |
Yunanistan |
10,77 |
4,97 |
8,2 |
0,27 |
1,1 |
165 |
76,2 |
Macaristan |
10 |
4,26 |
3,7 |
0,59 |
0,62 |
86,8 |
37,0 |
İzlanda |
0,32 |
0,18 |
0,26 |
0,05 |
0,03 |
144,4 |
81,8 |
İrlanda |
4,47 |
2,12 |
3,2 |
0,16 |
0,26 |
151,3 |
71,6 |
İsrail |
7,62 |
3,5 |
1,48 |
0,21 |
0,49 |
42,3 |
19,4 |
İtalya |
61,26 |
25,07 |
41,5 |
1,1 |
5,1 |
165,5 |
67,7 |
Japonya |
127,37 |
65,45 |
22 |
3 |
3 |
33,6 |
17,3 |
Kore |
50,52 |
25,1 |
19,89 |
0,56 |
5,02 |
79,2 |
39,4 |
Lüksemburg |
0,51 |
0,24 |
0,2 |
0,08 |
0,06 |
84 |
39,3 |
Meksika |
108,4 |
48,86 |
31,9 |
1,1 |
5,1 |
65,3 |
29,4 |
Hollanda |
16,73 |
8,92 |
8,4 |
0,8 |
1,6 |
94,2 |
50,2 |
Yeni Zelanda |
4,37 |
2,37 |
3,62 |
0,47 |
0,63 |
152,7 |
82,8 |
Norveç |
4,89 |
2,63 |
4,4 |
0,24 |
0,34 |
167,4 |
90,0 |
Polonya |
38,19 |
17,85 |
17,44 |
0,41 |
2,39 |
97,7 |
45,7 |
Portekiz |
10,78 |
5,51 |
7 |
0,4 |
1,4 |
127 |
64,9 |
Slovak Cumhuriyeti |
5,43 |
2,72 |
0,98 |
0,28 |
0,22 |
36 |
18,0 |
Slovenya |
2 |
1,02 |
1,01 |
0,1 |
0,1 |
99,1 |
50,6 |
İspanya |
46,07 |
23,1 |
19,3 |
2,36 |
3,23 |
83,5 |
41,9 |
İsveç |
9,38 |
5,02 |
7,5 |
0,5 |
1 |
150 |
80,0 |
İsviçre |
7,82 |
4,65 |
4,6 |
0,3 |
0,35 |
98,9 |
58,8 |
Türkiye |
72,7 |
27,23 |
1,7 |
0,66 |
2,3 |
6,2 |
2,3 |
İngiltere |
61,35 |
31,74 |
30,3 |
0,93 |
1,91 |
94,8 |
49,1 |
ABD |
309,05 |
153,62 |
270,3 |
21,2 |
n.a. |
176,0 |
87,5 |
OECD üyesi olmayan ülkeler |
|||||||
Arjantin |
42,19 |
16,8 |
--------- |
1.22- ...... |
0,93 |
7,28 |
2,89 |
Brezilya |
199,32 |
104,7 |
188 |
14 |
n.a. |
179,56 |
94,32 |
Bulgaristan |
7,04 |
2,5 |
1,06 |
0,54 |
0,21 |
43 |
15,06 |
ÇİN |
1.343 |
795,5 |
n.a. |
n.a. |
n.a. |
n.a |
n.a |
Kolombiya |
45,24 |
22,5 |
4,5 |
0,3 |
0,37 |
20,04 |
9,95 |
Güney Kıbrıs |
0,84 |
0,43 |
0,33 |
0,2 |
0,08 |
79,69 |
29 |
Hong Kong, Çin |
7,15 |
3,7 |
3 |
0,8 |
n.a. |
81,02 |
41,94 |
Hindistan |
1.205 |
487,6 |
31,03 |
0,49 |
n.a. |
6,36 |
2,57 |
Endonezya |
248,65 |
117,4 |
20,17 |
1,92 |
0,8 |
17,18 |
8,11 |
Letonya |
2,19 |
1,2 |
0,86 |
0,08 |
0,09 |
73,57 |
39,24 |
Litvanya |
3,53 |
1,6 |
1,46 |
0,1 |
0,08 |
89,9 |
41,41 |
Malezya |
29,18 |
0 |
7,2 |
0,7 |
n.a. |
60,45 |
24,67 |
Malta |
0,41 |
0,2 |
0,27 |
0,04 |
0,05 |
158,36 |
65,88 |
Romanya |
21,85 |
9,3 |
0,46 |
0,77 |
0,57 |
4,97 |
2,11 |
Rusya |
142,52 |
75,4 |
138,6 |
5.1/1 |
n.a. |
183,8 |
97,25 |
Suudi Arabistan |
26,53 |
7,6 |
0,4 |
0,03 |
n.a. |
5,24 |
1,51 |
Singapur |
5,35 |
3,3 |
1,73 |
0,15 |
0,08 |
52,91 |
32,32 |
Güney Afrika |
48,81 |
17,7 |
13,77 |
2,04 |
0,65 |
77,97 |
28,21 |
Kaynak: OECD (2013), Tax Administration 2013, Comparative Information on OECD and Other Advanced and Emerging Economies, Paris, s. 284. (n.a: bilgi yok)