Dünyada kamu zorunlu emeklilik sistemleri üzerindeki baskıyı azaltmak ve tasarruf düzeyini yükseltmek için ihtiyari ve tamamlayıcı rolde emeklilik sistemleri oluşturulmaktadır. Ülkemizde 2000’li yıllardaki önemli reformlardan birisi, bireysel emeklilik sistemi (BES) olmuştur. BES’in cazibesini artırmak için vergi kanunlarında değişiklikler yapılarak vergisel avantajlar ve teşvikler getirilmiştir. Ne var ki büyük bir heyecan ile başlayan sistemde katılımcı sayısı ve tasarruf düzeyi istenilen seviyede gerçekleşmemiş ve zaman içinde değişiklikler yapılmıştır. Bu değişikliklerin başında ise, sisteme katılım ve fon düzeyini artırmak için yapılan 2013 yılındaki Devlet Katkısı (DK) gelmektedir. Söz konusu değişiklikler sonrası vergisel avantajlardan yararlanma durumu değişmiştir. Bununla birlikte kişilerin ekonomik gelir seviyesi, emeklilik şirketlerinin operasyonel maliyetleri, ekonomik gelişmeler BES’e etki etmiş ve devlet katkısı sonrası BES önemli bir ivme yakalamasına rağmen fon tutarı ve katılımcı sayısı beklenenin altında gerçekleşmiştir. Çalışmada, öncelikle BES’in temel özellikleri ve işleyişi incelenmiş, akabinde devlet katkısı anlatılarak DK sonrası BES’in durumu istatiksel ve grafiksel olarak ortaya konmuştur. Bununla birlikte BES’e olan ilginin artması ve arzu edilen hedeflere ulaşmak için özellikle vergisel sorunlar irdelenmekte ve BES’te vergilendirme olmak üzere genel olarak sistemde yapılması gereken değişikliklere ilişkin somut önerilerde bulunulmaktadır.
In order to reduce the pressure on public compulsory pension systems and to increase the level of savings, voluntary and complementary pension systems are being established. One of the important reforms in our country in the 2000s was the personal pension system (PPS). Tax advantages and incentives were introduced by making changes in tax laws to increase the attractiveness of PPS. However, in the system, which started with great excitement, the number of participants and the amount of savings did not reach the desired level and changes were made over time. The most important of the amendments was State Matching Contribution (SMC) in 2013, which was made to increase participation in the system and the level of funding. After these changes, the status of benefiting from tax advantages has changed. However, the economic income level of individuals, the operational costs of pension companies, economic developments have affected the PPS, and despite the significant acceleration in PPS after the state contribution, the fund amount and the number of participants were realized below the expected. In the study, firstly, the basic features and functioning of the PPS were examined, and then the state matching contribution was explained and the status of the PPS after SMC was presented statistically and graphically. In addition, due to increase the attention in PPS and to reach the desired targets, especially tax problems are examined and concrete suggestions are made regarding the amendments to be made in PPS, including taxation.