TARİH ARALIĞI

Başlangıç Tarihi
Seç
Bitiş Tarihi
Seç

ARANACAK KRİTER

Kriter Seçin
Makale Başlığında

ARANACAK KELİME

Örnek “vergi mevzuatı”

30.04.2013

Varlık Barışı, Yeniden…

 

Ortalama üç yılda bir vergi affı çıkaran devlet yeni bir vergi barışı ile daha vatandaşı tanıştırmakta. Geçen hafta meclise sunulan varlık barışı kanunu tasarısı 2008 yılında çıkarılmış olan 5811 sayılı Varlık Barışı Kanunu ile aynı özellikleri taşımakta.

Aslında bilenler için bu barış yabancı bir barış olmayıp, daha önce uygulanmış olan varlık barışının aynısı. Ancak bu kez yurtiçi ayağı yok. Yani bu barış yurtdışı kaynaklar için geçerli. Türkiye’deki varlıklar için söz konusu değil.

Daha henüz üzerinden 2 yıl geçmiş olan 6111 sayılı Vergi Barışı Kanununun arkasından getirilen bu düzenleme kamuoyunda vergiye karşı gönüllü uyumu zayıflatacaktır. Vergi aflarının genel seyrine baktığımızda; ortalama 3 yılda bir vergi affının ortaya çıktığını görmekteyiz. Aslında, her bir yeni bir vergi affı (adına varlık barışı da deseniz, vergi barışı da deseniz) vergiye gönüllü uyum açısından vatandaşın mükellef olmaktan kaynaklanan sorumluluklarını yerine getirmesini önlemekte, vergiden kaçınmayı artırmakta, süresinde beyan ve ödeme mükellefiyetlerinden uzaklaştırmakta ve nihayetinde iyi niyetli ve dürüst mükellefleri cezalandırmaktadır.

Meclise sevk edilmiş olan varlık barışı kanunu ile özellikle vergi cennetlerinde var olan hesaplardaki kaynakların yurda getirilmesi sağlanmaya çalışılırken, bir taraftan da bu barışa gönüllü katılımı artırmak için aba altından sopa da gösterilmesinden çekinilmemektedir. Şöyle ki, bir yandan varlık barışı anlatılırken, diğer taraftan vergi cennetlerindeki kaynakların takip edildiği, yurtdışı kredi şeklindeki gelen paraların incelemeye alınacağı şeklinde beyanlar verilmektedir.

Yurtdışındaki kaynakların vergilendirilmesine ilişkin kurumlar vergisi kanununun 30 uncu maddesinde yer alan “ Bakanlar Kurulu tarafından belirlenecek vergi cennetlerine yapılan nakden veya hesaben her türlü ödemelerin % 30 oranında vergi kesintisi yapılacağı” yönündeki düzenlemenin bugün itibariyle işlerliği bulunmamasına rağmen, varlık barışı kanunundan sonra söz konusu maddeye işlerlik kazandırılacağı muhtemeldir.

Varlık Barışı Kimler İçin ve Hangi Kaynaklar için Geçerli…

Meclise sunulan tasarıya baktığımızda, gerçek veya tüzel kişilerin 22.4.2013 tarihi itibarıyla yurt dışında bulunan; para, altın, döviz, menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile varlığı kanaat verici bir belgeyle ispat edilen taşınmazlar varlık barışına konu olacaktır.

Buna göre gerçek ve tüzel kişiler yurt dışında bulunan bu varlıklarını 31.7.2013 tarihine kadar Türk Lirası cinsinden rayiç bedelle, bankalara veya Sermaye Piyasası Kanunu uyarınca faaliyette bulunan aracı kurumlara bildirilecek ya da vergi dairelerine beyan edeceklerdir.

Vergi dairelerine beyan edilen varlıkların değeri üzerinden % 2 oranında vergi tarh edilecek ve bu vergi, tarhiyatın yapıldığı ayı izleyen ayın sonuna kadar ödenecektir. Banka ve aracı kurumlar ise, kendilerine bildirilen varlıklara ilişkin olarak % 2 oranında hesapladıkları vergiyi, bildirimi izleyen ayın onbeşinci günü akşamına kadar vergi sorumlusu sıfatıyla bir beyanname ile bağlı bulunduğu vergi dairesine beyan eder ve aynı sürede ödeyeceklerdir.

Gerçek veya tüzel kişiler tarafından bildirilen veya beyan edilen yurtdışı varlıklar nedeniyle hiçbir suretle vergi incelemesi ve vergi tarhiyatı yapılmayacaktır. Ancak, varlık barışı kanununun yürürlüğe gireceği tarihten sonra başlayan ve 1.1.2013 tarihinden önceki dönemlere ilişkin vergi incelemeleri ile takdir komisyonu kararlan uyarınca gelir, kurumlar ve katma değer vergisi yönünden tespit edilen matrah farkından, bu madde kapsamında beyan edilen tutarlar, bu tutarlara ilişkin tarh edilen verginin vadesinde ödenmesi koşuluyla mahsup edilerek tarhiyat yapılacaktır.

Kanun tasarısında ayrıca, yurtdışı iştirak kazançları, yurtdışı iştirak satış kazançları ve yurtdışı iştirak tasfiyesinden elde edilen kazançlarında 31.10.2013 tarihine kadar elde edilenler de dâhil olmak üzere, kanunun yürürlüğe gireceği tarihten itibaren 31.12.2013 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmesi kaydıyla gelir veya kurumlar vergisinden müstesna olacağı belirtilmektedir. Kurumlar vergisi kanununda belirli şartlara bağlanmış olan bu istisna kazançlar için yapılması öngörülen düzenleme ile sadece kazancın 31.12.2013 tarihine kadar Türkiye’ye transfer edilmesi yeterli görülmektedir.

Yeni bir af gibi algılanacak olan ve sadece yurtdışı varlıklar için öngörülen varlık barışı düzenlemesinin Meclis görüşmeleri esnasında yurtiçi varlıkları da kapsayacak şekilde daha da genişletilmesinin muhtemel olduğu da unutulmamalıdır.

 

YORUMLAR

  • Teşekkür..

    Ziyaretçi

  • Hep afflara karşı çıkardım. Ama büyük konuştum muhasebecinin hatasıyla büyük bir ceza aldım . Hiç bir şekilde altından kalkamayacağımız rakamlara ulaştı . Tek umudumuz af, eğer yurtdışındaki para getiren zenginler kadar değerimiz varsa yurtiçine de bir barış ve af getirilmeli..

    Ziyaretçi

  • 6111 sayılı yasadan faydalandım borclarımı ödediğim halde ceza mahkemesinden mahkumiyet cezası aldım bu nasıl bir aftır hem öde hem hapis cezası bu durumda olanlarada bir kanun çıkması lazım mahkemeler 6111 i dikkate almıyor

    Ziyaretçi

  • zengine çıkarılan af dan vergi cezaları ve faizleriyle boğuşan esnaf ve sanayici de faydalansın bizim suçumuz dışarda paramızın olmaması veya zengin olmamamız mı?

    Ziyaretçi

  • 2013 vergi affı esnafı rahatlatacaktır.devlete olan borcunu ödeyemeyen küçük ve orta kesim esnafın özellikle bir yıldır hissetilir şekilde işi bozuk af düşük faiz ve uzun vadeli yapılmalı ki bi anlamı olsun. insanlarda ödesin

    Ziyaretçi

  • Dışarıya çıkarılan varlık barışının içeriye yönelik bir vergi affıyla birleştirilmesini istiyoruz, yılardır hep aflara karşı çıktım. Ama geçen yıl dolandırılıp vergilerimi ödeyemedim cezalar ve faizlerle altından kalkamayacağım seviyelere geldi . Şu anda tek umudum vergi affı.

    Ziyaretçi

  • zengine çıkarılan af dan vergi cezaları ve faizleriyle boğuşan esnaf ve sanayici de faydalansın bizim suçumuz dışarda paramızın olmaması veya zengin olmamamız mı?

    Ziyaretçi

  • Varlık barışı uygulamasının vergi denetiminin etkinleştirilmesine katkısı da gözardı edilmemeli.

    Ziyaretçi

  • Asıl borcu cezasıyla üç dört katına ulaşan faizlerinin ardından yetişemeyen esnafada vergi affı ve ceza indirimi istiyoruz. Bu ülkenin içerdekı sanayici ve esnafını da düşünün lütfen....... biz bu ülkenin vatandaşı degil miyiz? Bizler de küçük esnaf olarak bizim içinde bir düzenleme çıkmasını istiyoruz.

    Ziyaretçi

  • İŞ GÜÇ YAPAMIYORUZ VERGİ ÖDEYECEK PARAYLA EV GEÇİMİ SAĞLAMAYA ÇALIŞIYORUZ BİR AF OLURSA İYİ GELİR

    Ziyaretçi

  • torba yasasında vergi borçlularına da kolaylık sağlanmasını istiyoruz.12 yıldır beni aramayan devlet babamız 500 tl.lik vergi borcum 20 bin tlye ulaşınca beni buldu.

    Ziyaretçi

Daha Fazla