6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 379 ve ilerleyen maddelerinde şirketlerin kendi paylarını iktisap edebilmelerinin şartları düzenlenmiştir.
Aşağıda yer alan tabloda İBB bünyesinde yer alan İstanbul İstatistik Ofisi tarafından Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası verilerine istinaden banka ve kredi kartları ile Mart ayının ilk haftası ile Nisan ayının ikinci ve dördüncü haftası yapılan harcamalar kıyaslanmıştır.
Corana virüsü sağlık boyutu ve ekonomik olarak çok ciddi bir şekilde bütün dünyayı etkilemeye devam ediyor.
Bilindiği gibi dünyamız ve ülkemiz zor günlerden geçmekte. Ülkeler de bu zor günlerde ekonomilerine ciddi destek paketleri açıklamakta.
7194 sayılı Kanunun 27’nci maddesi ile Vergi Usul Kanununa 379’uncu madde eklenerek 01.01.2020 itibariyle “kanun yolundan vazgeçme” uygulaması yürürlüğe girmiştir.
Değerli konut vergisi (DKV) 7 Aralık 2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı ve yürürlüğe girdi. Ancak yürürlüğe girdiği andan itibaren bu vergi çok tartışıldı ve tartışılmaya da devam ediyor. En son Cumhurbaşkanı sözcüsü değerli konut vergisinin bir yıl erteleneceğini ve yeniden düzenleneceğini açıkladı.
07.12.2019 Tarihli Resmi Gazetede yayımlanan Dijital Hizmet Vergisi İle Bazı Kanunlarda Ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun ile getirilen yeni vergilerden biri de “değerli konut vergisi”dir. Bu vergi kanun olarak geldi ama ikincil düzenlemeler henüz yayımlanmadı. Aşağıda ele alacağımız üzere kanun bu haliyle pek çok sorun barındırmakta olup, kanun düzeyinde çözülmesi gerekenleri kanun değişikliği ile diğer sorunları ise ikincil düzenlemelerle gidermek mümkün olabilecektir.
Bilindiği gibi, dönem dönem çıkarılan aflarda bilançolarda kasada ve ortaklarda gözüken hatta kasada ve ortaklarda gözükmeyip başka hesaplarda yer alan ama kasa ve ortaklar niteliğinde olan tutarlar da aftan yararlanarak kasa/ortaklar hesabı sıfırlana biliyordu.
23 Eylül tarihli yazımda “Kamuya olan borçların faiz oranı düşürülmeli ve yapılandırma kanunu çıkartılmalıdır” diye yazmıştım. Nitekim, Resmi Gazete’de yayımlanan 1592 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile kamu alacakları için uygulanan gecikme zammı oranı aylık %2,5’ten %2’ye, yıllık %30’dan %24’e düşürülmüştür.
2018 yılında en fazla Gelir ve Kurumlar Vergisi ödeyen mükellefler listesi Gelir İdaresi Başkanlığınca açıklandı. Ancak, listeye bakıldığında 57 Gelir Vergisi Rekortmeni isimlerinin açıklanmasını istememiş. Kalan 43 rekortmen ise isminin açıklanmasına itiraz etmemiş.
Bilindiği gibi vergi işlemlerinde elektronik tebliğ yapıldıktan sonra 5 günlük bir süre bulunmaktadır. Elektronik ortamda tebligat, muhatabın elektronik adresine ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda yapılmış sayılıyor. Tebligatın yapılmış sayılması çok önemli sonuçlar doğuruyor. Nitekim, vergi mahkemelerinde dava açma süresi olan 30 günlük süre elektronik tebligatın yapıldığı günü izleyen günden itibaren işlemeye başlıyor. Eğer ki, mükellef bu 30 günlük süreyi kaçıracak olur ise dava açma hakkını kaybediyor ve kendisine yapılan elektronik tebligat sonucu ödeyeceği vergi ve ceza tutarları kesinleşmiş oluyor.
Yeni vergi düzenlemelerini içeren tasarı dün TBMM genel kuruluna sunuldu. Bu tasarıda oldukça önemli düzenlemeler bulunmakta olup son yazımda vergi davalarına ilişkin düzenlemeyi ele almıştım.
Henüz yasalaşmayan ve önemli vergi düzenlemeleri içeren taslağın en dikkat çekici maddelerinden biri de şüphesiz ki 213 sayılı Vergi Usul Kanunu (VUK)’nunda yeniden düzenlenen mülga 379’uncu maddede yer verilen düzenlemedir.
Son zamanlarda özellikle birden çok gazete ve dergide yazı yazan, televizyon programlarına çıkanları da maliye incelemeye almaktadır.
20 Eylül tarihli yazımda kamu alacakları için uygulanan gecikme zammı oranının aylık %2,5, yıllık %30 olduğunu ve Merkez Bankası bir hafta vadeli repo ihale faiz oranının yıllık %16,50 ye düştüğünü dolaysı ile kamu alacakları için uygulanan faiz oranının çok yüksek kaldığını ve düşürülmesi gerektiğini yazmıştım.
Kamu alacakları için uygulanacak gecikme zammı oranı Cumhurbaşkanı’nın 29 Haziran 2019 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan 1206 sayılı Kararı ile 01.07.2019 tarihinden itibaren aylık
Sözleşmelerde Katma Değer Vergisi (KDV)’nin sözleşme bedeline dâhil mi yoksa hariç mi olduğu çok zaman unutulur. Sonra da taraflar arasında sorun olur.
Son günlerde yazılan köşe yazılarında birden fazla iş yerinde çalışanların ücretlerinin vergilendirilmesi konusunda kafa karışıklığı olduğunu gördüm. Hatta öyle ki, vergi dairelerinin birden fazla işyerinde çalışanlar ve işverenler için inceleme istedikleri hatta çalışanları ve işverenleri çağırıp pişmanlıkla beyan edin dediklerini duyar olduk.
17/7/2019 tarihli ve 7186 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 2’nci maddesi ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa eklenen geçici 90’ıncı madde ile varlıkların şirkete konulmasına yönelik düzenleme yeniden yapılmıştır.
17/7/2019 tarihli ve 7186 sayılı Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 2’nci maddesi ile 193 sayılı Gelir Vergisi Kanununa eklenen geçici 90’ıncı madde ile yurt dışından varlık getirilmesine yönelik düzenleme yeniden yapılmıştır.
7 Ağustos 2019 tarihli Resmi Gazete’de 43 numaralı “Bazı Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi” yayımlandı.