Bu çalışmada idarelerce trampa ile taşınmaz edinim yönteminin tercih edildiği durumlar ile tercih edilme nedenleri, bu yaklaşımın idarenin lehine veya aleyhine doğuracağı sonuçlar değerlendirilmiştir. İkinci aşamada örnek olarak seçilen İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından yapılan trampa örnekleri ve yargı kararları dikkate alınarak konu irdelenmiştir. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından 2012-2013 döneminde yapılan taşınmaz edinimi uygulamalarına göre öncelikle 4650 Sayılı Kanun ile değişik 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununa göre satın alma usulü ile aynı kanuna göre bedelin mahkemece tespiti ve taşınmazın idare adına tescili davası ile taşınmaz edinildiği, anılan dönemde sadece 27 taşınmazın trampa yoluyla edinilmiş olduğu ve trampa yönteminin diğer kamulaştırma usullerine oranla iz düzeyde kullanılabildiği saptanmıştır. Kaynak yetersizliği de dikkate alındığı zaman trampa yönteminin yeterince uygulanamamasının temel nedenlerinin; taşınmaz ihtiyacı olan idarelerin edinmek istedikleri taşınmazlar ile kendi mülkiyetlerinde bulunan taşınmazların tam olarak eşdeğer olmamaları ve kanunla getirilen verilecek ve alınacak taşınmazların değerleri arasındaki üst sınır uygulamasının etkili olduğu saptanmıştır. Taşınmaz edinmek zorunda olup bütçe sıkıntısı çeken idarelerin hem atıl olarak mülkiyetinde bulunan taşınmazlar değerlendirmeleri, hem de mali yükten kurtulmaları açısından trampa yoluyla taşınmaz edinimi üzerine kanunlarla esneklik sağlanması yerinde olacaktır.
The situations, in which the use of the barter method in real estate acquisitions is preferred by administrations and the reasons of this preference, as well as the favorable and unfavorable consequences of this approach for the administrations are examined in this study. In the second stage, the topic was analyzed taking the barter examples of the selected Istanbul Metropolitan Municipality case into account under the light of the related juridical decisions. The analysis established that in the 2012-2013 period, the Istanbul Metropolitan Municipality predominantly acquired real properties as per the purchase method under the Expropriation Act No. 2942, as amended by Law No. 4650, and through court cases of determination of the value and registration of real estate under the title of the administration in accordance with the same law and that only 27 units of real estate were acquired through the barter method and that the method of barter remained in trace levels as compared to the other ways of expropriation. When the lack of resources is also taken into account, the fundamental reasons of the inadequate implementation of the method of barter have been found to include the fact that the values of the real properties, which the administrations in need of real estate would like to acquire, are not fully equivalent to the values of the real properties already owned by the administrations, and that the provision of upper limits prescribed by law concerning the values of the real properties to be exchanged through barter procedure limits the options available. Providing flexibility in laws related to real estate acquisitions through barter will be beneficial for administrations suffering budget shortages in terms of both their effective use of the underutilized real estate they own and eliminating the financial burdens they suffer.