Temel hak ve özgürlüklerin etkin şekilde korunmasına yönelik olarak gelişmiş hukuk sistemlerinde uygulanmakta olan önemli kurumlardan biri olan anayasa şikayeti 2010 yılında ülkemizde gerçekleştirilen Anayasa değişikliği paketi kapsamında “bireysel başvuru” adı altında yeni bir yargısal korunma yolu olarak Anayasamızdaki yerini almıştır. 23/09/2012 tarihinde uygulamaya girecek olan bireysel başvuru yolu kapsamında olağan kanun yollarının tüketilmiş olması koşuluyla herkesin, Anayasada güvence altına alınmış temel hak ve özgürlüklerinden, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi kapsamındaki herhangi birinin kamu gücü tarafından, ihlal edildiği iddiasıyla Anayasa Mahkemesine başvurabilmesi öngörülmüştür. Çalışmamızda, temel hak ve özgürlüklerin kamu gücünden kaynaklı ihlallere karşı etkin şekilde korunması için getirilen bireysel başvuru kurumunun değerlendirilmesiyle birlikte bu kurumun dayanağını mali egemenlikten alan vergi ilişkisi bakımından ve vergi hukuku alanında uygulanma imkanı ele alınmıştır.
Making a complaint to the constitutional court that is one of the important applications performed in the developed law systems for effective protection of the fundamental rights and freedoms has taken its place in our Constitution as a new “judicial protection form” under the title of “individual appeals” within the scope of the Constitutional amendment package which came into effect in 2010 in our country. Within the scope of the individual appeal to be effective in 23/09/2012, it has been anticipated that everyone can appeal to the Constitutional Court with the claim that one of his fundamental rights and freedoms under the European Convention on Human Rights which are protected by the Constitution is violated by public force, on condition that ordinary domestic remedies are exhausted. In this study, the concept of individual appeal that is enacted to protect the fundamental rights and freedoms against the violations arising from the public force has been evaluated and opportunity to implement this concept into the tax law in terms of the tax relations based on the monetary sovereignty has been discussed.