Vergi hukuku; devletin, bireylerin temel hak ve özgürlüklerine müdahalesini düzenleyen hukuk kurallarından biri olup, mülkiyet hakkının anayasal bir istisnası olması nedeniyle hukuk devleti ilkesi ve dolayısı ile hukuki güvenlik ilkesi ile yakından ilişkilidir. Çünkü vergilendirme, kamu gücünün en sert şekilde tezahür ettiği alanlardan birisidir. Bu yüzden vergi ile ilgili kanunların yürürlüğe girmesi ve yürürlükten kalkmasının belirli usul ve esaslara göre olması gerekmektedir. Vergi ile ilgili kanunlar açısından yürürlüğe girme ve yürürlükten kalkma kadar önemli olan bir kavram da geriye yürümedir. Geriye yürüme, normatif düzene getirilen yeni bir kanunun sadece yürürlük tarihinden sonra değil, yürürlük tarihinden önce de hüküm ifade etmesi anlamına gelmektedir. Geriye yürüme yasağı 1982 Anayasasında ceza hukuku açısından kayıt altına alınmış ise de vergi hukuku açısından bu durumu düzenleyen yazılı bir hüküm bulunmamaktadır. Ancak gerek yargı organlarının kararlarında, gerekse öğretide geriye yürümezlik sadece ceza hukuku açısından değil vergi hukuku açısından da hukukun genel bir ilkesi sayılmakta ve hukuk devletinin ayrılmaz bir parçası olan hukuki güvenliği sağlayan bir araç olarak kabul edilmektedir.
Tax law is one of the legal rules that regulate the state’s intervention into fundamental rights and freedoms of individuals, and it is closely related with the principle of the rule of law and thus with the principle of legal security since it is a constitutional exception of the property right. The reason is that taxation is one of the areas where the public force manifests itself in its strongest way. Therefore, entry into force and repeal of tax-related laws should be subject to certain principles and procedures. Another concept that is just as important as entry into force and repeal for tax-related laws is retroactivity. Retroactivity means that a law introduced into a normative order enures not only after its effective date but also before its effective date. Although irretroactivity was recorded in terms of the penal law in 1982 Constitution, there is no such written provision that regulate this situation in terms of tax law. However, either in the decisions of judicial bodies, or in the discipline, irretroactivity is regarded as a general principle of law not only in terms of penal law but also in terms of tax law, and it is considered as a tool that ensures legal security, which is an indispensable part of the rule of law