Türk vergi sisteminde vergilendirme sürecini oluşturan aşamaların en önemlilerinden biri verginin tarhıdır. 213 sayılı VUK m. 20’de tarh “Verginin tarhı, vergi alacağının kanunlarında gösterilen matrah ve nispetler üzerinden vergi dairesi tarafından hesaplanarak bu alacağı miktar itibariyle tesbit eden idari muamele” olarak tanımlanmıştır. Vergilendirmede demokrasi ilkesi uyarınca vergi yükümlülerinin vergilendirme sürecine katılımı sağlanmalıdır. Bu genellikle yükümlünün beyanı üzerine tarh yöntemi ile gerçekleştirilir. Kural olarak bir çok vergi (gelir ve kurumlar vergileri, katma değer vergisi vb dahil olmak üzere) ve mali yükümlülük yükümlünün beyanı üzerine tarh edilir. Diğer bir vergi tarh türü ise Vergi Usul Kanununun 29 ile 35 inci maddeleri arasında “ikmalen, resen, idarece tarh” başlığı altında düzenlenen verginin idare tarafından tarh edilmesidir. VUK madde 29, 30 ve mükerrer madde 30 düzenlenen yasal koşullar gerçekleştirildiğinde vergi idaresi vergi yükümlülerinin katılımı gerekmeksizin vergileri tarh eder. İdare tarafından vergi tarhının çok nadir bir türü 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 30. maddesinde düzenlenmiş olan idarece vergi tarhıdır. Vergi idaresi ancak ikmalen ve resen vergi tarhını gerektiren yasal koşullar mevcut olmadığında bu tarh türünü kullanmak suretiyle vergi tarh edebilir. İdarece vergi tarhı genellikle emlak vergisinde ve gelir vergisinde diğer ücretlerin vergilendirilmesinde ve kısmen de damga vergisi ve harçlarda kullanılmaktadır.
In Turkish taxation system tax assessment is one of the most important steps in the taxation process. Assessment of tax is defined as “the administrative act to determine the amount of tax liability over tax base and ratio specified in the law” in article 20 of TPL no 213. According to democracy in taxation principle tax payers must take part in the taxation process. The general method to realize this is tax assessment on tax payers declaration. As a rule many of the taxes (including personal and corporate income tax, value added tax etc.) and other duties are assessed on the declaration by the taxpayer. Another type of tax assesment is administrative tax assesment which is regulated between articles 29 and 35 of TPL with the titel “additional assesment, arbitrary assessment, assesment by administration”. When the legal conditions regulated in articles 29, 30 and reiterated article 30 of TPL are fulfilled tax administration assess the taxes without the participation of tax payers. A very rare type of administrative tax assessment is tax assessment by administration regulated in the reitarated article 30 of Tax Procedure Law No 213. Tax administration can assess taxes using this type only when the legal conditions for additional assesment and arbitrary assessment do not exist. Tax assessment by administration is generally used in property tax and taxation of other wages in income tax.