Çok uluslu şirketlerin (ÇUŞ), emsallere uygunluk prensiplerine aykırı olarak belirledikleri fiyat politikaları nedeniyle kazançlarını daha düşük vergi oranlarından vergilendikleri ülkelere aktarmaları, diğer ülkelerin ciddi vergi kayıpları yaşamalarına neden olmuş ve yasal önlemler almalarını zorunlu hale getirmiştir. Transfer Fiyatlandırması olarak adlandırılan örtülü kazanç dağıtımının önüne geçmek için OECD, üye ülkelere kaynaklık edecek bir rehber hazırlamış ve ülkelerin çifte vergilendirmeyi önlemek için imza ettikleri Model Vergi Anlaşması’na konuya ilişkin hükümler eklemiştir. OECD Rehberinde yer alan birincil (hesaben düzeltmeyi de içeren), karşı taraf ve ikincil düzeltmelerine ilişkin belirlemeleri, Türkiye, iç mevzuatında, her ne kadar açık ve ayrıntılı şekilde ortaya koyamasa da, büyük oranda yer vermiştir. Taraf olduğu çifte vergilendirme anlaşmalarında da, ÇUŞ nezdinde çifte vergilemeye yol açmanın önüne geçmek için, karşı taraf düzeltmelerini diğer akit devlette mukim bağımlı teşebbüsler için de geçerli hale getirmiştir. İkincil düzeltme ise anlaşmalarda yer almamıştır. ÇUŞ’ler nezdinde transfer fiyatlandırması uygulamasında ortaya çıkan ve çifte vergilendirmeye neden olan uyuşmazlıkları çözüme kavuşturmak için rehberde açıklanan ve model vergi anlaşmasında yer alan “Karşılıklı Anlaşma Uygulaması” ve “Tahkim” kurumları bulunmaktadır. Türkiye Karşılıklı Anlaşma Usulünü kabul ederken tahkim kurumuna anlaşmalarında yer vermemiştir.
Multinational enterprises’ (MNE) transfer of earnings to countries where the earnings are taxed at a lower rate due to their pricing policies against arm’s length principle caused other countries to incur serious tax losses and forced them to take legal precautions. OECD prepared a guide as a source for member countries to avoid disguised profit distribution, and the relevant provisions were added to the Model Tax Convention that was signed by countries to avoid double taxation. Turkey has included, though not explicitly and clearly, findings regarding the primary (including the calculation adjustment), the other party and secondary adjustments in the OECD Guide to a large extent in its internal legislation. In the double taxation agreements where it is a party to avoid double taxation by the MNE, it has rendered the other party adjustments valid also for the dependent enterprises residing in the other country that is a party to the contract. Secondary adjustment, however, has not been present in the agreement. As explained in the guide and mentioned in the model tax convention, there are “Mutual Agreement Procedure” and “Arbitration” institutions in order to resolve conflicts in the transfer pricing practice that cause double taxation by the MNE. While accepting Mutual Agreement Procedure, Turkey did not include the arbitration institutions in its agreements.