Şirketler amaçlarına ulaşabilmek için pazarlama faaliyetlerine ihtiyaç duyarlar. Pazarlama geniş anlamda kişisel ve örgütsel amaçlara ulaşmayı sağlayabilecek mübadeleleri gerçekleştirmek üzere malların, hizmetlerin ve fikirlerin geliştirilmesi, fiyatlandırılması, tutundurulması ve dağıtılmasına ilişkin planlama ve uygulama süreci olarak tanımlanmaktadır. Reklam, pazarlama faaliyetinin en önemli ve en çok kullanılan aracıdır. Şirketler reklam faaliyetleri için bütçelerinden önemli paylar ayırmaktadırlar. Bu yönüyle reklam ve tanıtım giderleri şirketlerin önemli gider kalemlerinden birisidir. Son yıllarda reklamın yanında sponsorluk yönteminin de şirketlerce sıklıkla kullanıldığına şahit olmaktayız. Dünya ölçeğinde yapılan çeşitli araştırmalarda reklam harcamalarına ayrılan payın azaldığı buna karşın sponsorluk için ayrılan bütçelerin ciddi oranda arttığı görülmektedir. Sponsorluk tutarlarının yıllar itibariyle artması, sponsorluk ve reklam araçlarının benzer ve farklı yönlerini net bir şekilde ortaya koymayı gerekli kılmaktadır. Şirketlerin önemli gider kalemlerinden birisi olan reklam ve sponsorluk harcamalarının vergisel sonuçları bu makalenin konusunu oluşturmaktadır. Makalede reklam ve sponsorluk kavramları unsurlarından yola çıkılarak kısaca özetlenecek ve vergisel sonuçları ayrı ayrı ele alınacaktır. Ayrıca uygulamada reklam ve sponsorluk kavramlarının iç içe geçebildiği bu nedenle de kimi zaman karıştırıldığı, hangi tür harcamaların sponsorluk hangi tür harcamaların reklam olduğu konusunda belirsizlikler bulunduğu bilinmektedir. Bu nedenle makalemizde bu belirsizliği gidermeye yönelik açıklamalarımıza da yer verilecektir.
Companies need marketing activities to achieve their goals. In a broad sense, marketing is defined as the planning and practicing process related to development, pricing, promotion and distribution of goods, services and ideas to perform exchanges to ensure achievement of personal and organizational goals. Advertising is the most important and most used tool of the marketing activity. Companies allocate a great amount of fund from the budget for advertising activities. With this aspect, advertising and promotion expenses are of important expense items of the companies. Recently, we have observed that besides advertising sponsorship is often applied by the companies. It is seen from the various researches done across the world that fund allocated for advertising has decreased whereas that of sponsorship has substantially increased. Increase in amounts of sponsorship by years requires the similar and different aspects of sponsorship and advertising media to be revealed clearly. Taxational results of the advertising and sponsorship expenses, as important expense items of the companies, comprise the subject of this article. Within the article, advertising and sponsorship issues will be summarized and their taxational results will be considered separately. Moreover, it is known that terms advertising and sponsorship intertwine and thus can be confused with each other in some occasions and that there are uncertainties as to whether the expenses are related to sponsorship or advertising. Therefore, explanations as to disambiguate this issue will include within our article.