Gelir idaresi reformu birçok gelişmiş ve gelişmekte olan ülkede, vergi sisteminin yeniden yapılandırılmasına ve makro ekonomik istikrarın yeniden oluşturulmasına yönelik gerçekleştirilen kapsamlı maliye reformunun bir parçasıdır. Ülkelerin gelişmişlik düzeylerine göre değişmekle birlikte, gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin tamamında gelir idareleri, yeniden yapılanma ve modernleşme sorunuyla karşı karşıya kalmışlardır. Gelir idareleri etkin bir şekilde faaliyetlerini sürdürebilmeleri için uzun döneme yayılan reform stratejileri belirlemişler ve buna yönelik idari yapı larını yeniden örgütleme, personelini buna hazır hale getirme ve ileri derecede bilgisayar ve iletişim teknolojilerini kullanma yollarını tercih etmişlerdir. Ülkeler, uygun bir gelir idaresi reformu stratejisi izleyebilmek için gelir idarelerinin etkinliğini vergi kayıplarına göre belirlemektedirler. Vergi kaybının büyük olduğu ülkelerde ilke olarak daha radikal değişime ihtiyaç duyulurken, vergi kaybının daha az olduğu ülkelerde, vergi sistemindeki değişimler mükelleflerdeki yüksek uyumun korunması ile vergilerin uyum ve tahsilat maliyetlerinin azaltılmasına yönelik olmaktadır. Bir ülkenin gelir idaresinin yeniden yapılandırılmasında; vergi kaybının miktarı ve gelir idaresinin mevcut koşulları göz önüne alındığında, başarı sağlayan ülkelerde yol gösterici reformlar arasında; vergi sisteminin karmaşıklığının azaltılması, mükelleflerin gönüllü uyumunun teşviki, gelir potansiyellerine göre mükelleflere farklı davranış şekillerinin geliştirilmesi ve reformların etkin bir şekilde yönetiminin garanti altına alınması gibi girişimler olduğu görülmektedir. OECD üyesi ülkelerin gelir idarelerini yönetebilmek için oluşturdukları başarılı kurumsal ve örgütsel düzenlemelerin detaylarının bilinmesi, gelir idaresinde etkin ve verimli yapı oluşturulmasını ciddi bir şekilde etkileyebilecektir. Gelir idaresinin yeniden yapılandırılmasında başarılı olan bazı OECD ülkelerinin deneyimleri ve uluslararası gelişmeler dikkate alınarak tespit edilmiş olan kapsamlı kriterler ve yol gösterici ilkeler, gelir idaresinin yeniden yapılandırılmasına yönelik reform stratejilerinin belirlenmesi ve yapılan düzenlemelerin değerlendirilmesi açısından önemlidir.Her ülkenin kendisine özgü koşulları olmasına rağmen, çağdaş uygulamalara uyum sağlamak amacıyla yapılan gelir idaresinin yapısındaki değişikliklerin ve reform stratejilerinin belirlenmesinde başarılı uygulamaları dikkate almak ve ortaya çıkan yol gösterici ilkeleri de hesaba katmak gerekmektedir. Bu çalışmada, öncelikle OECD ülkelerindeki gelir idaresinin mevcut organizasyon yapısı, yapılanma modelleri ve özerkliği ülke deneyimleri de ortaya konularak karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Daha sonra OECD ülkelerindeki uygulamalardan hareketle gelir idaresinde başarılı bir reform stratejisinin belirlenmesinde göz önünde tutulması gereken yol gösterici ilkeler tespit edilecektir. Belirlenen bu ilkelerden hareketle de Türk gelir idaresinin yeniden yapılandırma süreci değerlendirilerek, atılması gereken adımlarla ilgili öneriler sunulacaktır.