Son dönemde pek çok ülkede mükellef hakları konusunda önemli adımlar atılmaktadır. Öncelikle mükellef haklarının yasal düzeyde çerçevesi netleştirilmekte; daha sonra, gelir idarelerinin bünyesinde mükellef şikâyetlerini değerlendirme ve çözüme kavuşturmaya yönelik özel sistemler oluşturulmaktadır. Gelir idareleri ile mükellef ilişkilerinde, mükellef haklarının korunmasının garanti altına alınmasına yönelik olarak vergi mükellefi ombudsmanlığı türü yapıların oluşturulması ise en son ve ileri bir aşamaya tekabül etmektedir. Bu yapılar, gelir idaresinden bağımsız olarak, tarafsız şekilde gelir idaresinin hizmet sunumundan kaynaklı şikâyetleri incelemekte ve çoğu kez uzlaştırma yolu ile sorunların çözümüne katkıda bulunmaktadır. Aynı zamanda genel ve sistematik nitelik arz eden sorunları analiz etmekte ve gelir idaresine tavsiyelerde bulunmaktadır. Çalışmada, vergi ombudsmanlığı türü yapılara ilişkin genel bilgi verildikten sonra, Kanada, Amerika Birleşik Devletleri, Birleşik Krallık ve Güney Afrika’daki vergi ombudsmanlığı türü yapılar ana hatları ile incelenmektedir. Söz konusu örnekler çerçevesinde vergi mükellefi ombudsmanlığı türü yapılara ilişkin genel bir değerlendirme de yapılmaktadır.
Recently, important steps have been taken in many countries regarding taxpayers’ rights. First, the legal framework of taxpayers’ rights are clarified; and then special systems are created within the body of revenue administrations to evaluate taxpayers’ complaints and to resolve these complaints. In relationships between the revenue administrations and taxpayers, creation of structures similar to taxpayer ombudsmanship for ensuring the protection of taxpayers’ rights corresponds to a final and advanced stage. These structures impartially investigate the complaints arising from the services of the revenue administration and often they contribute to solving the problems by way of reconciliation. They also analyze the general and systematic problems and make recommendations to the revenue administration. In the study, after general information is given regarding structures similar to tax ombudmanship, the structures similar to tax ombudsmanship in Canada, United States, United Kingdom and South Africa are outlined. Within the framework of the examples in question, a general evaluation is also made regarding structures similar to taxpayer ombudsmanship.