Ticari işlemlere ait operasyonların elektronik platformlarda gerçekleştirilebilmesi ile birlikte günlük hayatımıza giren elektronik ticaret kavramı gün geçtikte daha da önemli hale gelmiştir. Özellikle teknolojik gelişmeler çevrim içi alışveriş hacmini her geçen gün artırmakta ve bunun sonucu olarak ticaret yapıları küresel anlamda değişmektedir. Elektronik ticaretin coğrafyadan bağımsız olarak internete erişim sağlanabilen her yerden yapılabilmesi ve çok geniş bir yelpazedeki ürünleri kapsaması gibi birçok avantajı olsa da bir takım dezavantajları bulunmaktadır. Elektronik ticaret ile ilgili günümüzde yaşanan en büyük sorunlar elektronik ticaretin kayıt altına alınması, ölçülmesi ve vergilendirilmesidir. Elektronik ticarette yer alan pazarlama, sözleşme ve ödeme gibi süreçlerin elektronik ortamlarda yapılması aynı zamanda vergilemeye esas olan istatistiklerin tutulmasını, ölçülmesini ve ödenecek olan verginin hesaplanmasını zorlaştırmaktadır. Nitekim bunun sonucu olarak etkili ve adil bir vergileme sisteminden uzaklaşılmakta ve vergi politikasının ekonomi politikası içerindeki etkinliği azalmaktadır. Bu çalışmada, uluslararası kuruluşların perspektifinden elektronik ticaretin ölçülmesine ve vergilendirilmesine yönelik güncel gelişmeler ele alınarak çözüm önerileri tartışılmaktadır.
The significance of electronic commerce is growing steadily as it becomes an integral part of our daily routines. Along with current technological advancements, online shopping is increasing, causing companies to reshape their business structures. Although electronic commerce offers benefits like being able to be made from anywhere with internet access regardless of geography and marketing products in a variety options, it brings some problems in terms of measurement and taxation. Presently, the most significant challenges faced in electronic commerce revolve around effectively documenting, measuring, and collecting taxes on digital business transactions. Performing processes such as marketing, contract and payment in electronic commerce in electronic environment also makes it difficult to control and measure statistics that are the basis of taxation and to calculate the tax to be paid. As a result of this, an effective and fair taxation system is moving away and the effectiveness of tax policy in economic policy is decreasing. In this paper, current developments in the measurement and taxation of electronic commerce from the perspective of international organizations are discussed and solution proposals are discussed.