Günümüzde vergiye ilişkin olarak pek çok yazılı idari işlem tesis edilmektedir. Vergiye ilişkin idari işlemler de diğer idari işlemler gibi hukuka uygunluk karinesinden yararlandığı ve resen icra edilebilir nitelikte olduğundan, işlemlerin muhatapları açısından, bu işlemlere karşı başvuru yolları ve sürelerinin bilinmesi oldukça önemlidir. Nitekim aksi halde, dava açma sürelerinin kaçırılması dolayısıyla hak kaybına uğranması durumuyla karşılaşılacaktır. Anayasa’nın 40. maddesinin 2. fıkrasında da bu durum gözetilerek, bireylerin hak arama hürriyetlerinin korunması amacıyla, devletin, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorunda olduğu düzenlenmiştir. Söz konusu düzenleme ve Vergi Usul Kanunu hükümleri değerlendirildiğinde, vergiye ilişkin idari işlemlerde, genel dava açma sürelerinin ve varsa özel dava açma sürelerinin belirtilmesi bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Çalışma kapsamında, konuya ilişkin Danıştay kararları ve Danıştay dava daireleri ve kurullarının kararları arasındaki aykırılıkların giderilmesine yönelik olarak verilen 2021/2 Esas ve 2022/1 Karar sayılı İçtihadı Birleştirme kararı ele alınarak, değerlendirmelerde bulunulacaktır.
There are many written administrative transactions regarding taxation. Since tax-related administrative transactions, like other administrative transactions, benefit from the presumption of compliance with the law and can be executed ex officio, it is very important for the addressees of the transactions to know the remedies and time limits to apply these remedies for these transactions. Otherwise, it is possible to lose the right to file a lawsuit due to missing the deadline. Considering this, in the second paragraph of Article 40 of the Constitution, it is regulated that in order to protect the right to legal remedies, the state is obliged to specify which legal remedies and authorities the relevant persons will apply to and the duration for these applications in its transactions. As the second paragraph of Article 40 of the Constitution and the provisions of the Tax Procedure Law are evaluated, it is a must to specify the general term of litigation and, if any, special terms of litigation in tax-related administrative transactions. Within the scope of the study, evaluations will be made by considering the decisions of the Council of State and the decision on the unification of conflicting judgments numbered 2021/2, which was given to eliminate the contradictions between the decisions of the litigation chambers and boards of the Council of State.