Sosyal yardım niteliğinde olan sponsorluk müessesesi günümüzde, gerek sponsor olanın gerekse de sponsor olunanın hukuki durumlarına göre vergisel işlemleri değişmektedir. Beyanname üzerinde gösterilmek şartıyla sponsorluk harcamalarının vergi matrahında indirimi, gelir vergisi mükellefleri için 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanunu1’nun (GVK) 89’uncu maddesinde, kurumlar vergisi mükelleflerinin ise 5520 Sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu2’nun (KVK) 10’uncu maddesinde kabul edilmiştir. Bahsi geçen Kanunlarda, Sponsorluk harcamalarının indirimi belirleyen usul ve esaslar; yönetmelik, tebliğ vb. tali düzenlemeler ile belirlenmiştir. Şartları sağlayan sponsorluk harcamalarının, amatör spor dalları için tamamı, profesyonel spor dalları için ise %50’si vergi matrahından indirilebilecektir. Asli ve tali vergisel düzenlemelerde, sponsor harcamaları indirim oranı uygulanmasında amatör ve profesyonel spor dallarının ayrımının nasıl yapıldığına ilişkin belirleme yer almamaktadır. Buna rağmen uygulamada futbol haricindeki tüm spor dallarının amatör olarak kabul edilerek, sponsorluk harcamalarının indirim oranı belirlenmektedir. Vergi mevzuatımızda, amatör veya profesyonel ayrımına ilişkin açıklamalar doğrultusunda, futbol haricindeki diğer spor dallarında özellikle kurumsal şirket vb. statüde faaliyet gösterenlerin amatör olarak nitelendirilmesi mümkün bulunmamaktadır. Ancak bu konuda ayırt edici bir düzenleme yapılmaması iradesini, Kanun Koyucu’nun spora yapılan desteklerin teşvik etmek istemesi olarak düşünebiliriz.
The sponsorship institution, which is a social aid, changes its tax procedures according to the legal status of both the sponsor or been sponsored. Provided that it is shown on the declaration, the reduction of sponsorship expenditures in the tax base is accepted in Article 89 of the Income Tax Law (GVK) No. 193 for income taxpayers, and Article 10 of the Corporate Tax Law (KVK) No. 5520 for corporate taxpayers. In the aforementioned Laws, the procedures and principles determining the discount of sponsorship expenditures; regulations, notifications, etc. determined by secondary regulations. All of the sponsorship expenditures meeting the conditions for amateur sports branches and 50% for professional sports branches can be deducted from the tax base. In the primary and secondary tax regulations, there is no determination on how the distinction between amateur and professional sports branches is made in the application of the discount rate for sponsor expenditures. Despite this, in practice, all sports branches except football are considered as amateurs and the discount rate for sponsorship expenditures is determined. In our tax legislation, in line with the explanations regarding the distinction between amateur and professional, in sports branches other than football, especially corporate companies etc. It is not possible to qualify those operating in the status as amateurs. However, we can think of the will of not making a distinctive regulation in this regard as the lawmaker’s desire to encourage the support made to sports.