6102 sayılı yeni Türk Ticaret Kanunu’nda muhasebe ve bağımsız denetim konusunda yer alan düzenlemeler hiç kuşkusuz reform niteliğindeki düzenlemelerdir. Bugüne kadar sadece halka açık şirketleri ve bankalar gibi bazı özellikli kurumları ilgilendiren uluslararası muhasebe standartları ve bağımsız denetim kavramı artık bütün ticari işletmeleri ilgilendirecektir. Yasal düzenlemenin yapılmış olması, muhasebe standartlarının tüm işletmelerde uygulanması ve hazırlanan finansal tabloların bağımsız denetime tabi tutulması için yeterli değildir. Yasanın öngördüğü düzenlemeleri hayata geçirmek, yasal düzenlemeyi yapmaktan daha zor bir süreci gerektirmektedir. Gerek muhasebe ve denetim standartlarının meslek mensuplarınca öğrenilmesi gerekse işletmelerin ve işletme yönetimlerinin bu yeni duruma uyum sağlaması belli bir süreyi alacaktır. Yeni TTK’na göre, yaklaşık 650 bin limited ve anonim şirket büyüklüklerine, faal olup olmadıklarına bakılmaksızın 1.1.2013 tarihinden itibaren yeni uygulamaya geçmesi gerekmektedir. Kamuya hesap vermek zorunda olmayan özellikle küçük işletmelerin kapsam dışında tutulması kanunu zaafa uğratabileceği yönünde haklı endişelere hak vermekle birlikte, tüm işletmelerin topyekün kapsama alınması uygulamada kaliteyi düşürecek ve kanundan beklenen fayda gerçekleşmeyecektir. Bu nedenle gerek meslek mensupları gerekse işletmelerin bu geçiş sürecini sorunsuz aşabilmesi için işletmelerin büyüklükleri dikkate alınarak kademeli bir geçiş sürecinin öngörülmesi gerektiği düşünülmektedir. 3568 sayılı Kanunda olduğu gibi, bu geçiş sürecinde de meslekte belli bir süre fiilen çalışmış olan yeminli mali müşavir ve serbest muhasebeci mali müşavirlere zorunlu meslek içi eğitim almaları koşulu ile bağımsız denetçi belgesi verilmesi (yetkilendirilmesi) söz konusu düzenlemelerin hayata geçirilebilmesini kolaylaştırabilecektir.
Regulations on accounting and independent audit in the New Turkish Code of Commerce no. 6102 are without doubt reformative regulations. Concepts of International Accounting Standards and independent audit that have so far concerned organizations such as public joint stock companies and banks will concern all business corporations from now on. However, making the legal regulation is not sufficient for applying accounting standards and carrying out independent audit on all financial tables prepared in all businesses. Putting regulations into practice foreseen by the law necessitates a more challenging process than making the regulation itself. It would take a certain amount of time for the members of profession to learn accounting and audit standards and for businesses and business managements to adapt to this new situation. According to the new Turkish Code of Commerce, 650.000 limited and joint-stock companies are required to adopt the new practice by 01.01.2013 without considering-/ their size and whether they are active or not. Despite agreeing with the worries concerning the exclusion of businesses that are not held accountable to the public, especially small ones, in that it has a potential to weaken the law; inclusion of all businesses would reduce the quality of the practice and the expected benefit from the law would not materialize. Therefore, foreseeing a gradual transition taking the sizes of businesses into account is thought to be necessary for members of profession and businesses to overcome this transition period without problems.. As in the Law no. 3568, providing sworn financial advisors and independent accountant financial advisors who have actually worked for a certain period of time in the profession with independent auditor certificates (authorization) on the condition that they receive compulsory vocational training would facilitate the materialization of the regulations in question.