Ülkemizde KDV iadeleri hatırı sayılır bir mükellef kitlesini yakından ilgilendirmektedir. Son yıllarda özellikle ihracatımızın artışı ve inşaat sektöründeki gelişmeler dolayısıyla iade edilen KDV rakamlarında ciddi artışlar söz konusudur. 2010 Ocak dönemine kadar vergi daireleri KDV iadesi talep eden mükelleflerin iadeye esas teşkil eden liste ve belgelerini kâğıt ortamında veya bir CD ile elektronik ortamda almakta ve çoğunluğu E-VDO (elektronik vergi dairesi otomasyonu) sistemi üzerinden olmak üzere manuel sorgulamalar yaparak kontrol etmekte idiler. Bu çerçevede gerek mükelleflerden talep edilen listelerin formatlarının gerekse yapılan kontrollerin vergi dairelerince ülke genelinde çok büyük farklılıklar göstermesi ve bu işlemlerin iade sürecini uzatması mükellefler nezdinde haklı olarak şikâyetlere yol açıyor idi. Bu çerçevede söz konusu sakıncaları gidermek, ülke genelinde KDV iadesine esas teşkil eden listelerin standart bir şekilde alınmasını sağlamak, vergi dairelerince çoğu kez manuel ortamda yapılan sorgulama ve kontrolleri bir sistem aracılığı ile yapmak ve günün ekonomik ve teknolojik gelişmelerine paralel bir şekilde iade taleplerine daha hızlı cevap verebilmek amacıyla 2008 yılının Haziran ayında başlatılan çalışmalar sonucunda tasarlanan KDV İadesi Risk Analiz Sistemi (KDVİRA) 2010 Ocak ayından itibaren hayata geçirilmiştir.
VAT returns in our country are of particular concern to a remarkable population of taxpayers. In the recent years, there have been remarkable increases in the returned VAT amounts due to the rise in our exports and the developments in the construction sector. Until January 2010, tax offices used to receive lists and documents, which constitute the basis for return, from taxpayers who demand VAT returns in paper or in the electronic environment with a CD, and control them by making manual searches, mostly on the E-VDO (elektronic tax office automation) system. Within this framework, huge discrepancies both in the list formats demanded from the taxpayers and in the controls made across tax offices throughout the country and the delays in returns due to these operations rightfully led to complaints on the part of taxpayers In this framework, VAT Return Risk Analysis System (KDVİRA), which was designed as a result of works launched in June 2008, was put into practice starting from January 2010 in order to avoid the inconveniences in question, to ensure that the lists that constitute the basis for VAT returns are received in a standard way, to carry out inquiries and controls via a system which are currently often done manually, and to respond faster to the return demands in parallel with the modern economic and technological developments.