Şüpheli alacak karşılığı ayırmada temel gaye; ticari kazançta tahakkuk ilkesinin gereği olarak gelir hesaplarına alınan, ancak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nda belirtilen nedenlerden dolayı tahsili şüpheli hale gelen alacakların vergi matrahından indirilmesidir. Böylece; mükellefler tarafından vergiye tabi kazanca dahil edilen, ancak tahsil edilemeyen alacaklar açısından bir nev’i amortisman uygulamasıdır. İktisadi kamu kurumaları bilinen adlarıyla Kamu İktisadi Teşebbüsleri; kamu hizmeti niteliği öne çıkan mal veya hizmetleri üreten kuruluşlardır. Kamu İktisadi Teşebbüsleri, mal veya hizmet alımlarında alacaklı kişilerle çeşitli nedenlerle ihtilafa düşebilmekte ve alacaklı kişiler ihtilaf konusu tutardaki alacaklarını tahsil etmede bir takım zorluklarla karşılaşabilmektedirler. Ticari ve zirai kazanç sahipleri, tahsili şüpheli hale gelen alacakları için Kanun’da belirtilen koşulların varlığı halinde; şüpheli alacak karşılığı ayırabilme imkanına sahiptirler. Kanun’da şüpheli alacak karşılığı ayırabilmek için gerekli koşullar sayılmış, ancak alacağın kaynağı hakkında herhangi bir koşulun varlığından söz edilmemiştir.
The main purpose of making provisions for doubtful receivables is deducting the receivables that were taken into income accounts as a requirement of the principle of accrual in earnings but whose collection has become doubtful, from the tax base for reasons indicated in the Tax Procedure Law no. 213. Therefore, it is a kind of depreciation practice in terms of receivables included in the earnings subject to taxation by the taxpayers but could not be collected. Public economic institutions, known as State Economic Enterprises; are institutions that produce goods and services which qualify mostly as public services. State Economic Enterprises may come into conflicts with creditors in purchase of goods and services for various reasons and the creditors may have difficulties collecting their receivables in amounts that give rise to conflict. Owners of commercial and agricultural earnings have the opportunity to make provisions for doubtful receivables if the conditions indicated in the Law are present regarding their receivables that have become doubtful. The conditions required to make provisions for doubtful receivables are listed in the Law, however, presence of a certain condition regarding the source of the receivable was not mentioned.