KDV Kanunu’nun 29/2’nci maddesiyle Bakanlar Kuruluna verilen yetki uyarınca 2006/10379 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca indirimli orana tabi tutulan teslim ve hizmetler dolayısıyla yüklenilen ve indirim yoluyla telafi edilemeyen KDV’nin 10.000.-TL’yi (2012 yılı için 15.800.-TL’yi) aşan kısmı yılı içinde mahsuben, izleyen yılda ise nakden veya mahsuben mükellefe iade edilebilmektedir. Bu kapsamda hesaplanan iade tutarının 4.000.-‘TL’ye kadar kısmı incelemesiz, aşan kısım ise vergi inceleme raporu veya YMM tasdik raporu ile iade edilmektedir. 119 No’lu KDV Genel Tebliğinin 6.8. bölümünde Bakanlar Kurulu tarafından belirlenen alt sınır uygulaması nedeniyle cari yılda iade hesabına dahil edilemeyen tutarın devreden KDV hesabında muhafaza edileceği ve dolayısıyla indirimli orana tabi işlemlere ilişkin iadenin hesabında alt sınırın her yıl itibariyle ayrı ayrı uygulanacağı belirtilmiştir. Tebliğde yapılan açıklamaya göre, 100.000.-TL tutarındaki bir iade işleminde alt sınır uygulaması nedeniyle mükellefe iade edilemeyen KDV tutarı 2008-2012 yılları için 68.000.- TL’ye ulaşmaktadır. Söz konusu iade hakkının sınırlandırılması “mükellef hakkı ihlali”, özü itibarıyla mülkiyet hakkı ihlali olarak değerlendirilmelidir. İndirimli orana tabi işlemlerden kaynaklanan iade hakkının alt sınır uygulaması nedeniyle sınırlandırılması, Anayasanın 73’ncü maddesinde ifade edilen verginin kanunilik ilkesi yanında, verginin mali güce göre alınması ve vergi yükünün adaletli ve dengeli dağılımı ilkelerini de doğrudan ihlal etmekte ve aynı işi yapan iki mükellef arasında izahı mümkün olamayacak derecede farklı vergi iade tutarı hesaplanması sonucunun ortaya çıkmasına yol açmaktadır.
As per the authorization granted to the Cabinet by the VAT Law article 29/2, the amount of VAT that is imposed due to the delivery and services subject to the reduced rate and which cannot be compensated via by the cut, which is in excess of 10,000.-TL (15,800.-TL for 2012) in accordance with the Cabinet Decree numbered 2006/10379, can be returned to the taxpayer on the account within its year, and in cash or on the account within the following year. Up to 4,000.-TL of the amount of return calculated under this scope is returned without inspection, and the increasing amount of it is returned by inspection report or certified financial advisor’s attestation report. Due to the lower limit practice in the section 6.8 of the General Communiqué of VAT numbered 119, which was determined by the Cabinet, it was stated that the amount that cannot be included in the return account in the current year shall be kept in the deferred VAT account, and therefore, the lower limit in the return account for the transactions subject to the reduced rate shall be applied separately in each year. According to the explanation in the communiqué, the amount of VAT that cannot be returned to the taxpayer due to the practice of lower limit for a return transaction with an amount of 100,000.-TL reaches at 68,000.-TL for the years of 2008-2012. Limitation on such right of return is considered as “breach of taxpayer’s right” and as breach of possession right in terms of its nature. Limitation of the return right arisen from the transactions subject to the reduced rate due to the practice of lower limit breaches directly the principle of legality of the tax that is explained in the 73rd article of the Constitution, as well as the principles of collection of taxes according to the financial power and fair and balanced distribution of the tax load, and causes that highly different amount of tax return arises between two taxpayers trading at the same business, which cannot be explained in any way.