İşletmeler tarafından dönem sonunda yapılan envanter çalışması sonucu muhasebe kayıtlarında yer alan tutarlar ile fiili sayım sonucu ortaya çıkan tutarlar farklı olabilmektedir. Tutarların farklı olmasının pek çok sebebi bulunabilir. Mükellefler tarafından yapılması gereken, farklılığın sebebini araştırmak ve sebebinin bulunup bulunamamasına göre, Tek Düzen Hesap Planı ve Vergi Kanunları göz önünde bulundurularak gerekli düzeltmeleri yapmak ve fiili durumu muhasebe kayıtlarıyla uyumlu hale getirmektir. Söz konusu farklılıklar tespit edildikleri anda “197 Sayım ve Tesellüm Noksanları” hesabı ile “397 Sayım ve Tesellüm Fazlaları” hesaplarında geçici olarak muhasebeleştirilirler. Bu işlemden sonra yapılması gereken söz konusu farkların nedenlerini araştırmaktır. Farkların nedeninin bulunması durumunda Tek Düzen Hesap Planı ve Vergi Mevzuatı dikkate alınarak gerekli düzeltmeler yapılacaktır. Ancak sebebin bulunamadığı durumlarda ise söz konusu farklar, ilgili gelir ve gider hesaplarına intikal ettirilerek, dönem matrahında dikkate alınacaktır.
The amounts in the accounting records founds as a result of the inventory study carried out by companies at the period-end, may differ from the amounts found in actual counts. There may be many reasons why the amounts are different. What the taxpayers must do is investigating the causes of the difference and depending on whether the reason has been found or not, making the necessary corrections by taking into account Uniform Account System and Tax Laws, and bringing the actual situation in line with the accounting records. At the moment when such differences are detected, they are accounted for temporarily in the accounts: “197 Count and Delivery Shortages” and “397 Count and Delivery Excesses”. After this procedure, the reasons for the differences in question must be investigated. In case the reason for the differences are found, necessary corrections shall be made by considering Uniform Account System and Tax Legislation. However, in case the reason cannot be found, the differences in question shall be considered in the period base by reflecting in the respective revenue and expense accounts.