Vergi uygulamalarında, paranın satın alma gücündeki değişme nedeniyle gerçek durumu ifade edemeyen BİLANÇONUN, içerdiği iktisadi kıymetler bazında gerçek durumu ifade eder hale gelmesini sağlamak üzere yeniden değerleme işlemine tabi tutulması, yani ait olduğu tarihteki satın alma gücü cinsinden yeniden düzenlenmesine dair iş, işlem, hesaplama ve kayıtlamalar olan Enflasyon Düzeltmesi, artık konu ile yakından ilgilenmeyenlerin dahi bildiği biçimde, 5024 Sayılı Yasa ile 01 Ocak 2004 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir. 5024 sayılı Yasada, ikili bir ayrım ile, dönem vergi matrahının tespiti dışında, 31 Aralık 2003 tarihli bilançoların düzeltilmesiyle ilgili farklı düzenlemelere, şöyle ki; süreklilik arz eden ve düzeltme işlemine ilişkin ana esasların belirlendiği hükümler, VUK’un Mükerrer 298 nci maddesinde, 31 Aralık 2003 tarihli mali tabloların düzeltilmesine ilişkin hükümler ise Geçici 25’inci maddesinde yer verilmiştir. Buradan, 5228 sayılı Yasa’nın 59/18’inci bendiyle 5024 sayılı Yasa’nın geçici 1 inci maddesinde yapılan değişiklikle bir istisna getirilerek, 31 Aralık 2003 tarihi (Kendilerine özel hesap dönemi tayin edilenlerde 2004 yılında biten hesap döneminin sonu) itibariyle aktif toplamı 7,5 trilyon TL’sini veya hesap dönemine ait ciroları toplamı 15 trilyon TL’sini aşmayan mükellefler, dilemeleri halinde (31 Aralık 2003 tarihli bilançoları da dahil olmak üzere) 2004 yılına ilişkin geçici vergi dönemlerinde enflasyon düzeltmesi yapmayabilecekleri açıklanmıştır. Bir başka deyişle, 2004 yılına ilişkin ikinci geçici vergi dönemlerinden itibaren fiilen enflasyon düzeltmesi yapacak olan mükellef portföyü, 8 Seri Numaralı VUK Sirkülerinde açıklandığı gibi, ; 31 Aralık 2003 tarihli bilançolarındaki aktif toplamı 7,5 trilyon TL’sini ve 2003 yılı cirosu 15 trilyon TL’sini aşan (her iki şartı birden gerçekleştiren) mükellefler olarak belirlenmiştir.