Günümüzde bilgi teknolojileri sağladıkları verimlilik ve maliyet avantajlarından dolayı mükellefler tarafından iş süreçlerinde daha yoğun bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. Alışılagelmiş klasik uygulamalar yerini otomasyona dayalı sistemlere bırakmaktadır. Bu alanlardan birisi olan e-mali uygulamalar ile gerek iktisadilik ve gerekse zaman ekonomisi anlamında önemli gelişmeler yaşanmaktadır. Özellikle kağıt olarak düzenlenen faturaların iktisadilik ve zaman ekonomisi anlamında kayıplara neden olduğu açıktır. E-fatura uygulaması e-mali uygulamaların bir sonucu olarak teknoloji temelli ve sadece belirli şartları sağlayan işletmelerin geçebileceği bir sistemdir. Bu sisteme geçiş yapan işletmeler ticari nitelikteki belge ve sertifikalarını elektronik ortamda oluşturma ve alıcısına gönderme ayrıca saklama imkanına sahip olmaktadır. Yüksek sayıda belge ve kaydı kağıt ortamında yapan mükellefler için gelişen teknolojiye uygun yeni usul ve esasların belirlenmesi gereklidir. Kağıt fatura ve e-fatura uygulaması arasında bir takım çelişkili durumlar olduğu açıktır. Özelikle e-fatura düzenlemek zorunda olup bunun yerine kağıt fatura kesen mükelleflerin karşılaşacakları cezalara ilişkin birtakım belirsizlikler bulunmaktadır. E-fatura yerine kağıt fatura kesen mükelleflerin özel usulsüzlük cezasına tabi olmaları durumu kıyas yoluyla yapılan bir yorum olup durum Danıştay’a konu olmuştur. Çalışmada, söz konusu bu durum, Danıştay Dokuzuncu Dairesi tarafından verilen karar özelinde incelenecek ve birtakım önerilerde bulunulacaktır.
Today, information technologies are being used more intensively by taxpayers due to the efficiency and cost advantages they provide. The conventional applications leave their place to systems based on automation. With e-financial applications, which is one of these areas, significant developments are experienced in terms of both economics and time economy. It is obvious that invoices issued especially as paper cause losses in terms of economy and time economy. The e-invoice application, as a result of e-financial applications, is a technology-based system that can only be passed by businesses that meet certain conditions. Businesses that switch to this system have the opportunity to create their commercial documents and certificates electronically and send them to their recipients and also store them. For taxpayers who make a large number of documents and records on paper, new procedures and principles should be determined in accordance with the developing technology. It is clear that there are some conflicting situations between paper invoice and e-invoice application. Especially, there are some uncertainties regarding the penalties that taxpayers will face, who have to issue e-invoices and instead issue paper invoices. The fact that taxpayers who issue paper invoices instead of e-invoices are subject to a special irregularity penalty is a comparative interpretation and the situation has been the subject of the Council of State. In the study, this is the case. It will be examined in accordance with the decision made by the Ninth Department of the Council of State and some suggestions will be made.