Hukukçular, hukuk ülküsünü ve adalet değerini somutlaştırmakla görevlidir. Bu yönüyle hukukçuların gerek Devlet hayatında gerekse de toplum hayatında önemli rol ve sorumlulukları bulunur. Hukukçuların devletin ve toplumun hukukçulardan bekledikleri rolleri gereği gibi yerine getirebilmesi için nitelikli bir hukuk eğitimi almaları zaruridir. Ancak Türkiye’de hukuk eğitimi, nitelikli hukukçuların yetiştirilmesi için arzu edilen seviyelerde değildir. Hukuk eğitiminde ülkemiz bakımından çok ciddi sorunlar bulunmaktadır. Bu sorunlar, başta niceliksel olarak hukuk fakültelerinin sayısı, öğrenci kontenjanının fazlalığı ve bunlara oranla öğretim üyesi sayısının yetersizliği olarak sayılabilir. Ancak niceliğin yanı sıra niteliksel açıdan da hukuk fakültelerindeki programların içeriği ve eğitimin yöntemi gibi doğrudan hukuk eğitiminin özüyle ilgili sorun alanları üzerinde de yoğunlaşılması gerekmektedir.
Jurists are responsible for embodying the ideal of law and the value of justice. In this respect, they have very important roles and responsibilities both in the life of the State and in the life of society. In order to fulfill the roles as they mean to be which the State and society expect from jurists, it is obligatory that the lawyers receive a qualified legal education. However, legal education in Turkey is not at the desired level for the training of qualified legal professionals. There are very serious problems about legal education in our country. These problems can be listed as, primarily quantitatively the number of law faculties, the excessive number of student quotas and the insufficient number of faculty members. However, it is necessary to focus on the problematic issues as content of the programs in law faculties and the method of education which are directly related to the core of legal education, beside the quantity As long as the quantitative and qualitative problems in legal education are not solved, these problems directly spread to the judicial mechanism and indirectly to other mechanisms of the State. A qualitatively and quantitatively complete legal education is very important in solving these problems.