Devletin her türlü faaliyetinin (ekonomik, sosyal, siyasi) belli bir plan ve program içinde yürütülmesinde en önemli tahmin belgesi Bütçe Kanunlarıdır. Hükümetlerce izlenen ekonomik programlar bütçe uygulamaları ile takip edilir. Bütçelerde belirlenen tahmini gelir ve gider rakamları hükümetlerin uygulayacakları ekonomik programlara ışık tutmaktadır. Devlet bütçesi ile ilgili tanım 1050 Sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu’nun 6. maddesinde yapılmış ve yapılan tanım gereği Bütçe “Devlet Daireleri ve bağlı kuruluşların 1 yıllık gelir ve gider işlemlerini gösteren ve bunların uygulanmasına izin veren kanun” olarak tanımlanmıştır. Tanımdan anlaşılacağı üzere bütçe bir kanundur. Bu kanunda yer alan her çeşit hüküm ve açıklamalara uyulması zorunludur. Bütçe kanununda yer alan ilkelerin dışına çıkalamayacağı gibi kanunda yer alan ödenek miktarları üzerinde de harcama yapılamaz. Ülkemizde bütçenin hazırlanması görevi yürütme organı olan Hükümet ve ona bağlı kuruluşlara verilmiştir. 1050 Sayılı Muhasebei Umumiye Kanunu 34. maddesi hükmüne göre “Bakanlıklardan her biri kendi bütçelerini hazırlayarak Haziran ayı sonuna kadar Maliye Bakanlığına gönderir. Maliye Bakanlığı kendi bakanlığının gider bütçesi ile gelir bütçesini hazırlayıp ötekilerle birleştirerek devletin bir yıllık genel bütçe tasarısını meydana getirir. Bu tasarı Bakanlar Kurulunca incelenip onaylandıktan sonra 15 Ekim tarihine kadar Yasama organının onayına sunulur. Bu genel açıklamalar ışığında Bütçenin hazırlanmasına ilişkin teknik ayrıntılara girmeksizin Bakanlar Kurulunca onaylanıp meclise sunulan ve görüşmeleri devam eden 2000 yılı bütçesinin rakamsal büyüklükleri, bunların ne anlama geldiği ve bu konuda yapılması gerekli düzenlemelerin neler olması gerektiği yazımızın konusunu oluşturacaktır.