Dijital ekonominin yükselişi ve bazı dijital işletmeler tarafından elde edilen önemli kârlar, dijital iş modellerinin sağladığı vergi matrahının aşındırılması ve kâr aktarımı fırsatıyla birlikte, dijital ekonomiyi ele almak üzere uluslararası vergi sisteminin güncellenmesi zorunluluğu doğurmuştur. Uluslararası bir yaklaşım formüle etmekle görevlendirilen OECD yapay zekânın vergilendirilmesi üzerine henüz geçerli bir reform paketi önermemiştir. Yapay zekâ ve dijital ekonomi ile ilgili vergilendirme konularında çalışmalar yapılmaktadır. Ancak spesifik bir yapay zekâ vergisi mevcut değildir. Yapay zekâ ve benzeri teknolojiler üzerinden vergilendirme konusu hala gelişmekte olan bir alan olup, ülkeler arasında farklı yaklaşımlar ve politikalar bulunmaktadır. Çok taraflı fikir birliğinin yokluğunda, birçok yargı alanı yapay zekâyı vergilendirmek için tek taraflı kurallar formüle etmeye başlamıştır. Bu kuralların tutarsızlığının, uluslararası alanda faaliyet gösteren dijitalleştirilmiş işletmelerin vergi yükünü artırması muhtemeldir. Yapay zekânın vergilendirilmesi, geleneksel vergi sistemlerinin teknolojik gelişmelere ayak uyduramaması nedeniyle yeni ve karmaşık sorunlar ortaya çıkarabilmektedir. Yapay zekânın vergilendirilmesi, günümüzde hukuki ve ekonomik açıdan tartışmalı bir konudur. Yapay zekâ sistemleri giderek daha karmaşık hale gelirken, bu sistemlerin ekonomiye ve topluma etkileri de artmaktadır. Vergilendirme ise bu etkilerin bir sonucu olarak ortaya çıkan gelirlerin adaletli bir şekilde paylaşılması gerekliliğini ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı, amacı, öncelikle yapay zekâyı vergilendirmenin zorluklarını ele almak ve ikinci olarak dijital ekonomiyi geleneksel işletmeleri yöneten vergi kurallarıyla uyumlu hale getirmeye yönelik potansiyel çözümler sunmaktır. Yapay zekayı vergilendirme çabalarının orta çıkaracağı sorunlar ve bu sorunlara karşı ne gibi çözüm önerileri getirilmesi gerektiği çalışmanın en önemli tartışma noktasını oluşturmuştur. Yapay zekanın vergilendirilme çabalarının gözlemlenir olması, yapay zekanın vergilendirilmesi konusunda ne gibi sorunlarla karşılaşıldığını tespit etme ve sorunlara çözüm üretme isteği çalışmanın çıkış noktasını oluşturmuştur. Bu çalışmada dünya çapında henüz tam olarak bir yapılandırılmış yapay zekâ vergilendirme politikasının bulunmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca yapay zekanın vergilendirilmesi ile ortaya çıkabilecek sorunların üstesinden gelmek için, güncel ve yenilikçi vergi politikaları geliştirilmesi, teknolojiye uygun düzenlemelerin yapılması ve sürekli olarak değişen ekonomik ve teknolojik koşullara adapte olunması gerektiği tespit edilmiştir.
The rise of the digital economy and the significant profits generated by some digital businesses, along with the erosion of the tax base and the opportunity for profit shifting provided by digital business models, have led to the necessity of updating the international tax system to address the digital economy. The OECD, which was tasked with formulating an international approach, has not yet proposed a valid reform package on the taxation of AI. Studies are being conducted on the taxation of AI and the digital economy. However, there is no specific AI tax. The issue of taxation on AI and similar technologies is still an evolving area, with different approaches and policies across countries. In the absence of multilateral consensus, many jurisdictions have begun to formulate unilateral rules for taxing AI. The inconsistency of these rules is likely to increase the tax burden on digitalized businesses operating internationally. The taxation of AI can create new and complex problems due to the failure of traditional tax systems to keep pace with technological developments. The taxation of AI is currently a controversial issue from a legal and economic perspective. As artificial intelligence systems become increasingly complex, the effects of these systems on the economy and society are also increasing. Taxation, on the other hand, implies the necessity of sharing the incomes that arise as a result of these effects fairly. The aim of this study is, firstly, to address the difficulties of taxing artificial intelligence and secondly, to offer potential solutions to make the digital economy compatible with the tax rules that govern traditional businesses. The problems that will arise from efforts to tax artificial intelligence and what kind of solutions should be offered to these problems constitute the most important discussion point of the study. The observation of the efforts to tax artificial intelligence, the desire to determine what kind of problems are encountered in taxing artificial intelligence and to find solutions to the problems constituted the starting point of the study. In this study, it was concluded that there is no fully structured artificial intelligence taxation policy worldwide yet. In addition, it was determined that in order to overcome the problems that may arise with the taxation of artificial intelligence, it is necessary to develop up-to-date and innovative tax policies, to make regulations suitable for technology and to adapt to constantly changing economic and technological conditions.