Günümüz modern dünyasında teknolojik ve ekonomik gelişmeye bağlı olarak yeni kavramlar ve yeni dünya modelleri ortaya atılmaktadır. Globalleşen dünyada hızla gelişen ülkelerarası ilişkilere bağlı olarak gerek iktisadi alanda gerekse sosyal alanda yeni yeni kavramlar ortaya atılmaktadır. Bu yeni kavramların en önemlileri küreselleşme, küresel rekabet, iktisadi ve sosyal alanda liberalleşme kavramlarıdır. Bu kavramlar günümüz modern dünyasının en önemli ve en çok kullanılan kavramlarından birkaçıdır. Dünyada hızla yayılan küresel rekabet olgusu yeni oluşumları da beraberinde getirmiştir. Günümüzde ülkeler artık kapitalizmin yıkıcı rekabetine karşın liberal rekabeti sınırlayacak çeşitli iktisat modelleri geliştirmeye başlamışlardır. Küresel rekabet olgusuna bağlı olarak birçok işletme, özellikle çokuluslu işletmeler, dünya çapında yeni pazarlar aramak ve bu pazarlarda kendine yer edinmek amacıyla çeşitli faaliyetlerde bulunmaktadırlar. Bu faaliyetlerin ilk etabını bu işletmeler tarafından hazırlatılan fizibilite raporları oluşturmaktadır. Belirli bir potansiyele sahip ve dünya çapında faaliyet gösteren uluslararası firmalar bu raporlara dayanarak seçilen ülkeye yatırım yapmaktadır. İşte birçok işletme yatırım yapmayı düşündüğü ülkede gerekli altyapı araştırmalarını yapmak amacıyla irtibat bürosu açmaktadır. Açılan bu bürolarda daha çok ileride açılacak işletme açısından haberleşme, reklam ve merkez firma ile irtibatın sağlanması amaçlanmaktadır. Bu açıdan irtibat bürolarının amaçları bellidir ve bu bürolarda bu amaçların dışında faaliyette bulunulması mümkün gözükmemektedir. Bu kapsamda, irtibat büroları ile ilgili bir tanım vermek gerekirse: İrtibat büroları veya temsilcilik büroları, ticari faaliyet dışında kanuni ve iş merkezi yurtdışında bulunan firmanın Türkiye’deki firmalarla yakın ilişkilerinin tesisi, yurt dışında mukim firma ile Türkiye’deki şube arasında irtibatın sağlanması, yatırım yapılacak ülkede fizibilite araştırmasının yapılması, dünyanın çeşitli ülkelerinde ticari ve sınai kuruluşlar nezdinde kendi firmalarının tanıtımının ve reklamının yapılması böylece iş yaptıkları ülke ve bu ülkelerdeki firma sayısının artırılması faaliyette bulunulacak ülkedeki vergi ve ticaret mevzuatını yakından takip etmek, iş yapmayı düşündükleri ülkelerdeki kamu ve özel sektör ihalelerini yakından takip etmek gibi sosyal, kültürel ve iktisadi amaçlarla yurt dışında yerleşik kişi ve kuruluşlar tarafından açılan bürolardır. Bu yazımızda, önce, irtibat bürolarının yabancı sermaye mevzuatındaki yerine değinilecek olup, daha sonra, irtibat bürolarının kurumlar vergisi kanunu karşısındaki durumu incelenecektir. Ayrıca, bu büroların kurumlar vergisi mükellefiyetinin tesisi açısından işyeri ve daimi temsilci kavramları önemli bir yere sahip olduğundan yazımızın ilerleyen bölümlerinde bu kavramların ayrıntılı bir analizide yapılmaya çalışılacaktır.