“4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun 108’inci maddesi ile 122’nci maddeleri arasında hüküm altına alınan Dâhilde İşleme Rejimi kapsamında “ithalat vergileri” ile ihracat vergilerini” kapsayan “gümrük vergileri” tanımı kapsamında bir alt başlık olarak kullanılan “ithalat vergileri” tanımı içerisinde Gümrük Vergisi, İlave Gümrük Vergisi, Katma Değer Vergisi, Özel Tüketim Vergisi (ÖTV), Toplu Konut Fonu (TKF), Ek Mali Yükümlülük (EMY), Dampinge Karşı Telafi Edici Vergi (TEV), İhracatta Telafi Edici Vergi (TEV), Sübvansiyona Karşı (TEV), Kaynak Kullanımını Destekleme Fonu (KKDF), Kültür Fonu, Çevre Katkı Payı (ÇKP), TRT Bandrol Ücreti ve benzeri adlar altında alınan vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüğün tahakkuk, tahsil, geri verilmesi, kaldırılması, para cezası uygulanması, takip ve teminata bağlanması konularına ilişkin olarak 4458 sayılı Gümrük Kanunu’nun usul ve şekle ilişkin hükümleri uygulanmaktadır. Dâhilde İşleme Rejimi kapsamında serbest dolaşımda olmayan eşyanın, işlem görmüş ürünlerin üretiminde kullanılmasından sonra Türkiye Gümrük Bölgesinden yeniden ihraç edilmesi amacıyla, ithalat vergileri teminata bağlanmak suretiyle, dâhilde işleme rejimi kapsamında geçici olarak ithal edilmesi esasına dayanan şartlı muafiyet sisteminde ithalat vergilerinin hesaplanmasına esas olan vergi matrahını oluşturan gümrük kıymetine dâhil edilmesi gereken unsurların noksan beyan edilmesi, hesaplanacak vergi miktarını etkileyecek olan vergi oranı (tarife sınıflandırmasında yanlışlık yapılması ve gümrük idaresince tespit edilen gümrük tarife istatistik pozisyon numarasına (GTİP) tekabül eden vergi oranının daha yüksek olması) ve ölçü biriminin yanlış beyan edilmesi ve istisna, indirim ve muafiyet uygulamasına esas teşkil eden belgelerin sahte olması veya kabul edilebilir nitelikte olmaması nedeniyle haksız bir şekilde istisna, indirim ve muafiyet uygulamasından yararlanılmış olması ile dâhilde işleme rejimi tedbirlerine uyulmamış olması ve vergi kaybı oluşması durumunda; vergi kaybına neden olan işlem için uygulanacak idari para cezasının ithalat vergileri tanımı içerisinde yer alan Dâhilde İşleme İzin Belgesi/İzninin kapatılmış/kapatılmamış olması, teminat alınmış olması durumunda vergi kaybı oluşması/oluşmaması, ithalat sırasında alınan teminatın ihracatın gerçekleştirilmesinden sonra iade edilmiş/iade edilmemiş olması ve ithalat vergileri tanımı kapsamında bulunan her bir vergi türü için ayrı ayrı idari para cezası uygulanması önem arz eden konular arasında yer almaktadır.
Inward Processing Regime (IPR) are covered between Article 108 and Article 122 of Turkish Customs Code of 4458 entitled “Provisional measures and customs procedure with economic impact”. The conception of “Customs duties” is used as general term and are divided into export duties from the Customs Territory of the Republic of Turkey and import duties under the present law. In this context import taxes and charges are collected in connection with the importation of goods by the Customs Administration and import taxes and charges is regulated by its own statutory law and regulatory provisions relating to the importation separately known by the name of Customs Tax, Additional Customs Tax, Single and Cut off Tax, Anti-Dumping Tax, Anti-Subsidy Compensatory Tax, Countervailing Import Tax, Additional Financial Liability, Value Added Tax, Special Consumption Tax, Resource Utilization Support Fund, Housing Development Fund, Tobacco Fund, Additional Fund, Environment Contribution Fund and TRT Banderole Fee. Under the Inward Processing Regime in the form of a system of suspension, goods imported into the Customs Territory of the Republic of Turkey with the intention of the re-exportation of in the form of compensating products resulting from processing operations and without the payment of import duties and taxes (conditionally relieved from payment of import duties and taxes) but by lodging a title as security for the payment of import duties and taxes and other sums. After the importation of the goods to the suspension procedure compensating products resulting from processing operations under Inward Processing (IP) are not re-exported and disposed by an eligible method or placed under another customs procedure the importer of the goods importer must pay all suspended charges at the time the goods were declared for Inward Processing Regime (IPR) to Customs Administration. The Turkish Customs Code is based on Declaration Principle which the Customs procedure to be applied to the goods, the taxable value and the amount of tax due are declared on the Customs Declaration by the importer of the goods. In this connection, after the preparation and the submission of the Customs Declaration to Customs Administration by the importer of the goods the method of Post Clearance Examination is carried out by Customs Administration to ensure the accuracy and authenticity of the Customs declaration through the examination of the relevant books, records, business systems, and commercial data kept by the importer of the goods involved in the international trade. The essential elements of the penalty (the evasion or defeat of the assessment of imports taxes) under the Article 234 of Turkish Customs Code are negligence or disregard of the rules or regulations, mathematics error, substantial understatement of imports taxes (the tax amount the amount of tax shown on the Customs Declaration) by the declarant by the greater of 5 percent of the correct tax amount) and substantial valuation misstatement by making false declaration and providing untrue information (the nature, origin, condition, type, description, quality and technical characteristics, tariff classification and value of the goods) about goods entered to Inward Processing Regime (IPr). The purpose of this paper is to define such terms the closure of inward processing authorization certificate /Inward Processing Permission, the payment of imports taxes, the acceptance of security and release of security, the importer of goods derives pecuniary gain from the offense, or the offense results in pecuniary loss to Customs Administration and is to to determine whether the payment of imports taxes is an essential element of the administrative penalty by explaining the legal basis of the application of the Article 234 and Article 238 of the Turkish Customs Code of in Section 10.