Maliye Bakanlığı son yıllarda işletme faaliyetlerini de yakından etkileyen elektronik vergisel uygulamalara ilişkin önemli düzenlemeler yapmıştır. Bu düzenlemelerden bazıları e-fatura ve e-defter uygulamalarında olduğu gibi mükelleflere zorunlu kılınmış, bazıları ise “e-arşiv fatura”da olduğu gibi mükelleflerin kullanım tercihine bırakılmıştır. Zorunluluk getirilen bütün elektronik vergisel uygulamaların temelinde kayıt dışı ekonomi ile mücadele kapsamında daha fazla veri toplanarak vergiye gönüllü uyumun artırılması ve vergi denetim faaliyetlerine katkıda bulunulması hedeflenmiş, aynı zamanda bu verilerin İdare’nin diğer iş ve işlem süreçlerinde de kullanılması suretiyle mükelleflere sunulan hizmet kalitesinin ve gönüllü uyumun artırılması amaçlanmıştır. Bu yazıda 2010 yılında yayımlanan 397 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği’nde tanımlanan, 2012 yılında 421 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile bazı mükelleflere kullanma zorunluluğu getirilen e-fatura uygulaması ile 2008 yılında EFKS1 adı altında uygulanmaya başlanan ancak belli hizmet firmaları tarafından pilot bir proje olarak uygulanan ve 2013 yılında yayımlanan 433 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile bütün mükelleflere geçme imkânının tanındığı ihtiyarı bir uygulama olan e-arşiv fatura hakkında karşılaştırmalı bir çalışma yapılmıştır. Yazının amacı sıklıkla birbiri ile karıştırılan bu iki kavramın neleri ifade ettiğini söz konusu tebliğler ve kılavuzlar çerçevesinde değerlendirerek okuyuculara bilgi vermektir.
In recent years, Ministry of Finance has made important regulations relating to electronic taxational applications which effect business activities. Some of these regulations are made obligatory as such in e-invoice and e-ledger and some others are left to taxpayers’ choices for use such as in e-Archive Invoice. The objective to enhance the voluntary adaptation to tax rules and to contribute audit application by collecting more data in the scope of fight with grey economy. And also the aim to improve service quality provided to taxpayers underlies the electronic taxational applications by using the data in Revenue Administration’s other businesses and processes. In this paper, a comparative study is presented about e-invoice application, which is defined in the 397 Item Numbered Tax Procedure Law General Communique published in 2010 and became obligatory for some taxpayers’ use with the 421 Item Numbered Tax Procedure Law General Communique, and unprompted application, e-archive, which was brought into effect in 2008 under the name of EFKS but was only used by specific service firms as a pilot project and allowed for all taxpayers within the 433 Item Numbered Tax Procedure Law General Communique published in 2013. Purpose of this article; giving information to readers about differences between e-invoice and the e-archive invoice by evaluating related communiques.