TARİH ARALIĞI

Başlangıç Tarihi
Seç
Bitiş Tarihi
Seç

ARANACAK KRİTER

Kriter Seçin
Makale Başlığında

ARANACAK KELİME

Örnek “vergi mevzuatı”

VERGİ DENETİMİ, VERGİ CEZA TUTARLARI VE KAYIT DIŞI EKONOMİNİN VERGİ CEZALARININ CAYDIRICILIĞINA ETKİSİ

Mart 2016 Sayı 330

ÖZET

Ülkemizde vergi sisteminin en çok eleştirildiği ve birçok defa yapılan düzenlemelere rağmen bir türlü istenilen düzeye getirilemeyen vergi denetimi etkinlikten uzak, verimliliğin sağlanamadığı, tarafsızlığı sürekli tartışılan, bürokratik yapısı sürekli değiştirilen buna rağmen bir türlü istenilen, hedeflenen “profesyonelliği” yakalayamayan bir nitelik taşımaktadır. Bu özellikleri ile birlikte ülke genelinde denetim elemanı yetersizliği veya idari yapı etkinsizliği ile vergi denetim oranlarının %2-%3 düzeyinde olması ve uzun yıllardır bu seviyenin üstüne çıkılmaması eleştirilen yapının en temel zaaflarından birini oluşturmaktadır. Bununla birlikte denetim neticesinde uygulanan yaptırımların miktar ve tür (vergi ziyaı ve usulsüzlük cezaları gibi) itibarı ile de işlenen fiil (vergi kaçırma, vergi ziyaına sebep olma gibi) yakalanma sonrası uygulanacak yaptırımlar arasındaki dengesizlik, mükellefler nezdinde caydırıcılık mekanizmasını olumsuz etkilediğini söyleyebiliriz. Bu doğrultuda %2-%3 düzeyinde denetim oranında denetlenme ihtimalinin zayıflığı ve denetlenilmesi halinde uygulanacak yaptırımların zayıflığı diğer faktörlerin (vergi bilinci, vergi ahlakı v.b.) de etkisiyle vergi idaresinin gücünü zayıflatmakla birlikte vergi cezalarının caydırıcılığını da azaltmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Vergi Cezaları, Vergi Denetimi, Kayıt dışı Ekonomi

Jel Sınıflandırması: H20, H25, K34

EFFECT OF TAX AUDIT, TAX PENALTY PAYMENTS AND ILLEGAL ECONOMY ON THE DETERRENCE OF TAX PENALTIES

ABSTRACT

Tax system in our country is criticized very often, and the tax audit has not been brought to a desired level despite all the regulations made many times. It is far from being effective, no efficiency could be ensured, debated continuously, and its bureaucratic structure has been changed continuously; however, it has not reached the targeted “professionalism” yet. These characteristics and the insufficient number of auditors in Turkey as well as the facts that the administrative structure is ineffective, tax audit rate is at 2%-3% and this rate has not been surpassed for long years, are among the basic weaknesses of this highly controversial structure. However, we may say that the sanctions to be applied as a result of the audit adversely affect the deterrence mechanism on the part of the taxpayers due to the imbalance between the act committed (tax evasion, causing tax loss, etc.) and the sanctions to be applied after being caught also in terms of amount and type (tax loss and irregularity penalties). In this context, the low probability of being audited at a rate of 2%-3%, and the low deterrence of the sanctions to be applied in case it is audited coupled with other factors (tax awareness, tax ethics, etc.) weaken the power of the tax administration and decrease the deterrence of tax penalties.

Keywords: Tax Penalties, Tax Audit, Illegal Economy

Jel Classification: H20, H25, K34

Devamını okumak ve yorum yapmak için giriş yapmalısınız!