TARİH ARALIĞI

Başlangıç Tarihi
Seç
Bitiş Tarihi
Seç

ARANACAK KRİTER

Kriter Seçin
Makale Başlığında

ARANACAK KELİME

Örnek “vergi mevzuatı”

BAKANLAR KURULUNUN VERGİLENDİRME YETKİSİNİN SINIRLARI

Haziran 2016 Sayı 333

ÖZET

Anayasa’nın 73. maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca “vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle oranlarına ilişkin hükümlerinde kanunun belirttiği yukarı ve aşağı sınırlar içinde değişiklik yapmak yetkisi Bakanlar Kurulu’na verilebilir”. Yasama organının nispeten yavaş çalışması nedeniyle Bakanlar Kuruluna bu yetki verilmiştir. Bakanlar Kurulu’na bu yetki verilerek vergilendirmeye, esneklik ve çabukluk sağlanmak amaçlanmıştır. Anayasa Mahkemesine göre de, gelişen koşul ve durumlara göre sık sık değişik önlemler alma, bunları kaldırma ve süratli biçimde hareket etme zorunluluğunun bulunduğu alanlarda, yasama organının temel kuralları saptadıktan sonra, uzmanlık ve idare tekniğine ilişkin hususların yürütmeye bırakılması, yasama yetkisinin devri olarak yorumlanamayacağı gibi yürütme organının yasama organı tarafından çerçevesi çizilmiş alanda ve değişen koşullara uyum sağlayabilecek esnekliğe sahip kriterlere uygun olarak, genel nitelikte hukuksal tasarruflarda bulunması, hukuk devletinin belirlilik ilkesine de aykırı değildir Bakanlar Kurulu, vergi ile ilgili konularda ancak, kanunun belirttiği alt ve üst sınırlar içinde değişiklik yapabilir. Bu sınırları aşacak biçimde herhangi bir düzenleme yapmaması gerekir. Vergilerle ilgili aşağı ve yukarı sınırları belirleme yetkisi kanun koyucuya aittir. Bu sınırlar içinde değişiklik yapma yetkisi ise kanunun öngörmesi koşuluyla Bakanlar Kuruluna verilebilir.

Anahtar Kelimeler: Vergilendirme yetkisi, hukuki güvenlik ilkesi, vergi oranı, ek mali yükümlülük, vergi cezası

Jel Sınıflandırması: H20, H21, H26

TAXATION POWER LIMITS OF THE BOARD OF MINISTERS

ABSTRACT

According to the fourth paragraph of Article 73 of the Constitutional Law, the power to do a change on the exemption, the exception, the discounts and the rate related to those on taxes, levies, fees and other liabilities within up and down limits addressed in the law can be given to the Board of Ministers. Since the Legislature Body works comparatively slow, this power was given to the Board of Ministers. It was aimed to accelerate and make the taxation flexible by powering the Board of Ministers. According to the Constitutional Law, it is not against to the specificity principle of the constitutional state that the legislature body leaves the issues related to technical expertise and management to the executive body to take various measures often against to the changing situations, to remove them, on the fields that need urgent movement after determining basic rules. This will not mean the transfer of legislative powers and still it is not against to the specificity principle of the constitutional state that the executive body works on legal issues within the frame determined by the legislature body and acording to the criteria flexible for the changing situations. The Board of Minister can only do changes related with the taxation within up and down limits addressed in the law. It is not allowed to do any regulation exceeding these limits. The power to determine the uup and down limits belongs to the legislator. In other words, it is obligatory to address the up and down limits in the law while powering the Board of Ministers.

Keywords: The power of taxation, the principle of legal security, tax rate, additional financial obligations, tax penalty

Jel Classification: H20, H21, H26

Devamını okumak ve yorum yapmak için giriş yapmalısınız!